maandag 30 september 2013

Realiteit, schoenen en There is no spoon


"De realiteit, onze wereld, is wendbaar, buigzaam, vorm te geven en net zo kleurrijk als dat je zelf wilt dat het is."
Die heb ik een paar dagen geleden nu eens zèlf bedacht. Best een mooie gedachte.
Volgens mij moeten we ons namelijk niet laten bepalen door het leven, maar zelf het leven bepalen wat we graag met hart en ziel willen leiden.
We kunnen zelf bepalen, véél meer dan we misschien wel denken. De mogelijkheden liggen soms voor het grijpen, nu nog een stap zetten. En het is toch héérlijk om op avontuur te gaan?

Een paar dagen geleden fotografeerde ik deze schoenen, buiten, in een winkelstraat op een tegelvloer. Het was druk op dat moment en een aardige dame vroeg me waarom ik alleen de voeten fotografeerde. Dat vond ze vreemd.
Ik legde haar in het kort uit wat ik had gezien. Lijnen van de vloer, windsels, ritssluiting en hakjes in de vorm van een driehoek van de schoenen, het donkere zwart van de outfit erboven. "Nee", zei ze. "Zo had ik het niet gezien."
Het is voor mij altijd een fijn moment, hoe kort ook, want veel tijd hadden we niet voor een gesprek, om te delen wat je nu eigenlijk ziet en ervaart.
Misschien kwam die mevrouw wel thuis en vertelde ze het aan haar man. Misschien zei ze wel tegen hem dat ze een fotograaf zag, die schoenen aan het fotograferen was. Of misschien kijkt ze nu wel met andere ogen naar haar eigen schoenen. Wie weet...wat voor een gevolgen dat moment had.

Er is een scene in een van de drie Matrix films waarin een jongetje een lepel laat buigen. Neo, de hoofdpersoon kijkt er met grote verbazing naar.
Het jongetje zegt in het verhaal: "Do not try to bend the spoon, that's impossible. Instead only try to realize the truth...there is no spoon." Neo vraagt hem: ""There is no spoon?"
Het jongetje gaat onverstoorbaar verder: "Then you'll see that it's not the spoon that bends, it's only yourself."

Fijne "yourself" dag. :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten