maandag 23 september 2013

Het verkeerde eind, een mevrouw en moeite doen

"Om creatief te kunnen leven, moeten we de angst het bij het verkeerde eind te hebben kwijtraken" aldus Joseph Chilton Pearce.
Kijk dat is nu weer eens móói gezegd, daar kunnen we iets mee! Noteren op een briefje en op een prominente plaats in huis hangen. Op een spiegel, keukenkastje, boven het bed, prikbord, op je agenda plakken of wat dan ook.
Een beetje hulp kan geen kwaad en is van harte welkom om het dagelijkse bestaan een beetje vorm te geven.

Deze foto heb ik gisteren, ik draaide me om, zag haar aankomen en had maar een paar seconden de tijd. Deze vrouw is bezig met het beklimmen van de prachtige trap in het Stedelijk Museum in den Bosch. En ik kan je verzekeren, het is een klim, een steile klim. Het geesteskind van de architect. Dank je wel voor dit cadeau.

Er is ook een lift in het gebouw, waar mensen gebruik van kunnen maken om naar de volgende etages te gaan, maar kennelijk besloot deze mevrouw de trap  te nemen. Waarom weet ik niet en daar zal ik ook niet achter komen, want ik ken deze mevrouw niet. Maar, een liefhebster van kunst en cultuur.
Wat ik aan het beeld zo bijzonder vind is het moment van stilstand, een moment van rust. Misschien moet ze héél even op adem komen, voor de volgende fase van de klim. Misschien staat ze een moment later even te genieten van de architectuur en is ze vol verbazing en raakt ze ademloos over de door de mens geschapen schoonheid. Wie weet. Ik zal het niet weten, want ik heb alleen deze foto, dat is het.

De kleding, de aan de arm hangende handtas en de informatie die ze in haar rechterhand vasthoudt, zijn de requisiten van het beeld. Soms worden dat ook wel populair "Props" genoemd, maar ik geef persoonlijk de voorkeur aan het eerste, stijlvoller, meer klasse en veel meer schoonheid.
Een moment van rust, al is het maar kort en dan weer je klim vervolgen op deze steile "Stairway to Heaven".
Ja want dat is het. Een steile trap naar de hemel, de kunst.

Voor kunst moet je moeite doen. Daarom is een bezoek aan zo'n museum niet alleen gezellig, leuk, interessant en hebben ze lekkere koffie, maar het is ook vermoeiend. Het kost energie en op den duur merk en voel je dat je volraakt. Je neemt niets meer op, je bent gevuld. Het bijtanken kan stoppen en de volgende stap is meestal die van richting huis.
Karl Valentin zei het al zo mooi: ""Kunst is schön, macht aber viel Arbeit"

Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten