woensdag 4 september 2013

Fotografen zijn vertellers

Vandaag is de dag om me bezig te houden met de flessen die ik her en der klaar heb staan. Lampen klaarzetten, een geschikte achter en ondergrond maken en de verdeling en compositie. natuurlijk moeten ze ook nog wel of niet opgepoetst worden, ook dat is nog een keuze.
Maar voor alles van start gaat is het eerst wat moet gebeuren contact maken en hebben met de fles of flessen. Ja, je leest het goed. Ik moet contact maken met het onderwerp, want wat is nu een fles? Is het gewoon een levenloos ding waar je praktisch gezien iets in kunt doen? Of is er méér?

De meest nuchtere onder de mensen zouden zeggen: "Mart, niet kletsen maar aan de slag." Nee helaas, zo werkt het niet en ook niet bij mij.
Er is een schilder die ooit zei: "Je moet niet de appel schilderen, maar de àppel." Daar is véél mee gezegd. Want wat is nu eigenlijk een appel? Een stuk fruit wat je lekker vindt en in je mond stopt, of is er méér?

Fotografen, beeldenmakers, schilders, beeldhouwers, filmers, schrijvers en ga zo maar door, zijn vertellers.
Ze vertellen wat ze willen vertellen, niets meer en niet minder. Daar moet je het mee doen en als het goed is, dan is het genoeg.
Als je als beschouwer toekijkt en je hebt het gevoel dat je meegezogen wordt, meegenomen, aan de hand.
Geraakt, gepakt, ontroerd raakt, verleid wordt, opgewonden raakt, vrolijk, geëmotioneerd, in extase en als klapper bijna in katzwijm valt, dàn is het best een goed verhaal.

Ik las net nog een uitspraak van Julia Cameron: To kill creative dreams because they are "irresponsible is to be irresponsible to ourselves. Die nemen we vandaag maar mee in de bagage.
Een goed verhaal verteld iets over de verteller en vertellen is delen, zo heb je er allemaal wat aan.
Ik ga aan de slag want ik heb vandaag nog veel te vertellen.

Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten