zaterdag 14 september 2013

Gedachtes, de Koning en de kleine Prins

Op het moment dat ik vanochtend wakker werd en op de achtergrond het getik hoorde van de regen, was mijn eerste gedachte: Shit, het regent ...alweer!
En ik had me nog zó voorgenomen na het lezen van een boek over "Krijgen wat je wilt en willen wat je hebt" om mijn éérste gedachte de volgende ochtend een mooie te laten zijn. Dat was in ieder geval een tip van de schrijver. En voor tips die wat opleveren sta ik altijd open!

De opvolgende gedachtes? Ik hoef vanochtend nergens naar toe, niet te werken, boodschappen te doen of met een fiets door de regen. Een grappige constatering dat het allemaal niet-dingen zijn i.p.v. wel-dingen.
Nog liggend in mijn bed kan ik proberen mijn gedachtes te sturen, maar dat is nog best een moeilijke opdracht. Maar goed, ik ben ook maar een mens, dacht ik nog.
Ja, wacht eens even? Máár een mens? Het klinkt alsof dat dan weer niet goed genoeg is?
Even parkeren die gedachte. Eerst tijd voor koffie en ontbijt. Tenslotte ben ik een aspirant-leerling op het gedachtegebied.

Aanstaande dinsdag is het Prinsjesdag. Voor het eerst zal onze Koning de troonrede voorlezen met daarin de belangrijkste plannen van de regering. Ik ben benieuwd, maar hou mijn hart vast, het zal wel slecht nieuws zijn. Het zou mooi zijn en van humor getuigen wanneer onze Willem-Alexander de troonrede zou beginnen met: "Beste mensen, ik heb goed nieuws voor jullie."
Best een leuke droom, die had zo in het dromenboek kunnen staan.
Nee, Prinsjesdag gaat meestal grotendeels over tekorten en tekort komen. En daarbij nog over onze maatschappij met bepaalde constateringen. Na de troonrede begint in de middag het gekrakeel, gesteggel, geruzie en gesoebat over de plannen, euro's en de verdeling van het geld.

Ik moet opeens weer denken aan een stukje tekst uit het boekje: "De kleine prins" (Le petit Prince). Als je het nooit hebt gelezen dan is het verplichte kost. Ren naar de boekhandel of bibliotheek!
Het kleine prinsje zegt ongeveer het volgende: "Ik snap jullie grote mensen niet goed. Wanneer ik je vraag om je huis te beschrijven dan vertellen jullie direct hoeveel het in geld waard is. Jullie hebben het niet over of het dak rode dakpannen heeft, er een mooi groen grasveld in de tuin ligt en rozenstruiken langs de muren. Niet over bloempotten voor de ramen met mooie planten erin."

Misschien wel een leuk idee om voor iedere politici, aanstaande dinsdag, op elke tafel in de tweede kamer, een exemplaar klaar te leggen. Eerst lezen over de essentie van dingen en dan mag je met elkaar in debat! Het kan die dag zo maar gebeuren dat ze elkaar anders tegemoet treden.

Geniet van een fijne zaterdag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten