zaterdag 7 september 2013

Kuisen en swifferen

Gisteren was ik behoorlijk aan het poetsen geslagen. Ramen zemen, stofzuigen. Stof de deur uit zien te werken, wat altijd maar tijdelijk lukt, om de een of andere mij nog onduidelijke reden is er altijd weer nieuwe en verse stof die je huis probeert binnen te dringen. Een foutje in de schepping? Heeft de grote geest echt een paar steken in zijn breiwerkje laten vallen?
Als je éven niet oplet en het blijft bijhouden draait het huishouden behoorlijk in de soep. Hoeveel procent in het leven is een mens eigenlijk wel niet kwijt aan opruimen en bijhouden van je leefomgeving?
Bed afhalen, wasmachine aan, bed opmaken. En tussendoor even 'n korte, diepe, intense en heftige zucht Dat ruimt bij mij van binnen een beetje op en zo sla ik twee vliegen in één klap.

Onder het poetsen hoor ik op de achtergrond op de radio een commercial over Swiffer. Wie heeft die naam bedacht? Best leuk. Is swifferen inmiddels al geaccepteerd als officieel werkwoord?
Handig, handig en direct kopen is het advies. Snel naar de Blokker.
Ik kom niet vaak en graag bij de blokker. Het ruikt er letterlijk naar poetsen en huishouden, voor mij een vorm van zelfkastijding om ernaar binnen te gaan. Als ik al door de winkel loop, zie ik veel dingen die ik naderhand niet nodig zou hebben. Véél poespas hoor ik een lieve vriendin fluisteren.

Vreselijk vormgegeven in allerlei verschillende variaties Boedha beelden. Het kan zovéél mooier. En schilderijlijstjes die ik niet boven mijn bank zou willen hangen. Als je me ècht in tranen zou willen hebben dan moet je een foto die ik ooit met hart en ziel gemaakt heb in zo'n wissellijstje stoppen, met van die vreselijke haakjes eraan. Voor mij een soort ultieme gevangenis voor het beeld, met haakjes als functionele tralies.
Handige dingen allemaal, koffiezetters, magnetrons, afvalbakken, strijkijzers. Het "kijk eens schat" gebaar die sommige mannen maken door hun vrouw of vriendin voor haar verjaardag een strijkijzer cadeau te doen heb ik trouwens nooit kunnen begrijpen.
 
Vandaag is het de beurt aan de tuin. Opruimen, snoeien en schoffelen. Het onkruid schiet, als ik me omdraai en even niet oplet, uit de grond.
Soms verlang ik intens naar een appartement in de stad, met een riant balkon en een hemels uitzicht op het water, landschap en mensen. Maar ja, een balkon moet je ook weer bijhouden toch? Voor je het weet hebben de meeuwen en duiven je balkon vol gedumpt met flatsen van uitwerpselen. Kortom, waar je ook bent, poetsen en opruimen moet nu eenmaal. En met koffie of thee op z'n tijd, lekkere muziek op de achtergrond en af en toe méézingen kom je er ook best wel met een "fungevoel" doorheen.

En altijd is er dan ook weer iets grappigs aan het fenomeen schoonmaken te vinden. Op internet zag ik o.a.de volgende mooie woorden: aanvegen, aandweilen, aanrakken, afboenen, aflappen, afwassen, afwissen, afnemen, afkuisen, afdoen, aanschuieren, kuisen, bezemen, boenen, borstelen, dweilen, hemelen, hekelen, kuising, nawerk, netten, opschonen, opruiming. Mijn favoriet is kuisen.

Mocht je vandaag gaan schoonmaken, poetsen, opruimen, kuisen of swifferen? Succes.

Have fun en een fijne zaterdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten