vrijdag 6 september 2013

Retesnel gedrag

Gisteren kwam ik al wandelend en genietend, op weg om mijn mooi gelukte en geprinte foto's op te halen, mijn inmiddels hoogbejaarde buurvrouw tegemoet op de stoep.
Ze liep puffend en lichtjes hijgend achter haar rollator, vochtig van het zweet, want het was een warme dag. We raakten wat aan de praat, althans zij sprak, ik luisterde. Kom maar, dacht ik. Vertel maar wat je kwijt wilt.
De dokter had haar uitdrukkelijk gezegd om eens flink te gaan bewegen. Goed voor me, vertrouwde ze me toe. En ik vind het nog leuk ook. En ze gaf me een stralende en lieve lach. Gewoon een aardige dame.
En véél drinken, water bedoel ik, was mijn buurmannenadvies.


Schuin achter mijn buurvrouw, op de achtergrond, zag ik een wervende reclamefoto van KPN.
Het woord RETESNEL viel me op. Tja, je moet toch iets verzinnen om een telefoon te verkopen?
Later op de dag, na een soort uitgebreide sanitaire stop, plopte dat woord opeens weer omhoog. Was ik nu langzaam geweest in mijn veeghandeling, of best wel retesnel?

Een tijd geleden kwam ik terecht in een filiaal van een grote drogisterijketen. Daar kijk ik ook soms mijn ogen uit wat ze nu weer verzinnen? Opvallend was een grote soort displaybak met doosjes Paracetamol erin. Een reclamekaart erbij en aangeduid als een soort van Mars, Twix, M&M's?
Als ik een journalist was, zou ik best wel eens een goed gesprek met de directie van de winkelketen willen hebben over winst, geld, goed slapen en moreel gedrag.
Bij het afrekenen werd me gevraagd: "Of het zo mee ging?". Mijn aankopen waren niet zoveel, maar een tas was ik helaas vergeten. Ik kreeg er eentje van de aardige jongen achter de kassa, tenminste, die werd na een welgemeende "Doei, doei" voor me klaargelegd. Het is echt lachen wat je zo dagelijks tegenkomt.
De boodschappen pakte ik zelf maar even in. Maar ik moest wel snel zijn, de volgende klant probeerde me, qua uitstraling en energie al aan de kant te drukken.

In Nijmegen is al een tijdje een discussie gaande over het twittergedrag van een mevrouw. Ze is hoogleraar en verbonden aan de universiteit; sociale psychologie. Ze twitterde: "dat uitgestreken smoelwerk van Kamp op z'n bek slaan" en het even later:: "Wat een drukte om niks. Schoot even uit mijn slof. Sorry hoor,. Gebeurt zo vaak op twitter"
Onhandig gedrag, ondoordacht, niet slim gedaan, te retesnel getwitterd? Of toch gewoon een geval van vrije meningsuiting?

Ik weet het niet, ik zie en schrijf maar gewoon wat me opvalt.
De wereld is kleurrijk, mooi, bijzonder en soms ook retesnel.

Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten