woensdag 11 september 2013

Thuis komen en zijn


"Ik ben het niet maar speel het wel."
In al zijn werken is steeds hetzelfde mannetje te zien als hoofdpersoon, al dan niet als lijdend voorwerp in een onderwerp, maar nooit echt lijdend onder hetgeen wat hij ondergaat of moet doorstaan.
Teun Hocks, fotograaf en schilder, maakt kunstwerken waarmee hij een glimlach op je gezicht kan toveren.
Dat heerlijke absurde. Ik hou ervan. Teun houdt je een beeld en spiegel voor die je ook stof geeft tot nadenken over momenten en situaties.
"Ik geef het geen titel want ik wil mensen niet iets af pakken." Wat een cadeau.

Moeite doen om naar een museum te gaan, traptreden te beklimmen als ware het de beklimming van een hoge berg, zware glazen deuren openduwen om het gebouw (lees; huis) binnen treden, dat vind ik persoonlijk een fijn gevoel.
Aan de kassa verwelkomd te worden en mijn kaartje in handen te krijgen is de bekroning en de sleutel tot het geluk. Ik ben thuis en zou wel willen roepen, Honey I'm home.
Oh, ik ben een rijk mens en bezit een aantal van dit soort huizen en welgesteld uitziende buitenverblijven, zo voelt het althans. Wanneer ik een museum binnenga ben ik vervuld met rijkdom en ga ik ook weer meer bij gevuld naar mijn andere huis.
Nu heb ik het niet over musea gevuld met Friese staartklokken en speeldozen of zo, daar is niks mis mee, altijd leuk om een keer gezien te hebben. Maar persoonlijk voel  ik me meer aangetrokken tot musea waar ik aan de slag moet om te beleven. Het woordje "moeten" zal ik direct even ontkrachten, het is meer een passie en drift. Als een soort junk heb ik af en toe mijn methadonshot nodig.

Een paar jaar geleden was ik met mijn lieve dochter in het Kröller-Müller Museum om te gaan kijken naar een prachtige en boeiende maar tentoonstelling. Daar raakten we samen in gesprek met een suppoost, een grote man, kaal hoofd en op zekere leeftijd. We hadden het over werken in het museum. Zijn mooie en trotse woorden zal ik nooit vergeten.
"Als ik hier s'avonds klaar ben ga ik naar mijn vrouw, naar mijn huis. Wanneer ik de volgende dag moet werken ga ik naar huis. Kortom, ik ben altijd thuis." Wat een rijkdom.

Fijne dag.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten