zaterdag 28 september 2013

Ja maar, de onderkant en life is beautiful

"We hebben leren geloven dat negatief gelijk staat aan realistisch en positief aan onrealistisch" - Susan Jeffers.

Een paar dagen geleden was ik bij een filiaal van de Gamma om het broodnodige Latex te kopen, ik kwam te kort. Ondertussen is mijn werkkamer gelukkig al grotendeels klaar. En beetje verf doet wonderen, geeft weer een frisse kijk op de leef- en werkomgeving en doet een mens zichtbaar goed.
Wat dat betreft luister ik goed naar de reclame van de Gamma.

Buiten de winkel, met mijn emmertje aan de hand, raakte ik aan de praat met een man die ook spulletjes had gekocht om eens lekker te gaan klussen. Tenminste, dat dacht ik.
In een paar minuten tijd kreeg ik al te horen dat z'n vrouw het nu eindelijk eens tijd vond dat er wat gebeurde in háár huis, haar huis klonk mij een béétje vreemd in de oren. Mijn nekharen begonnen al in beweging te komen. De man zuchtte er diep en duidelijk hoorbaar bij toen hij me dit toevertrouwde.
En had een hekel aan klussen vertelde hij, kon het echt niet goed, maar het moest gewoon.
In een paar minuten tijd telde ik ongeveer een "ja, maar" of negen, maar misschien waren het er ook wel tien of meer.

Als je iets maar vaak genoeg doet of uitspreekt wordt het vanzelf een gewoonte. Een gewoonte wordt ook vanzelf een soort tweede natuur en die kan volgens mij voor een bepaalde gemoedstoestand zorgen.
Tja, het is ook lastig om van een gewoonte af te komen, als je dat tenminste al wilt. En ontwennen gaat meestal ook nog eens gepaard met ontwenningsverschijnselen.
Ach wie weet, zaten de man en zijn lieftallige vrouw wel even later samen gezellig aan een kopje koffie. Of hadden ze samen een aantal "ja, maren" te delen, dat kan natuurlijk ook. Ik hoop van harte dat het het gezellige kopje koffie was.

"Zittend op een steen ben ik altijd benieuwd hoe de onderkant eruit ziet.". Deze zin en gedachte kwamen gisteren plotseling in mijn hoofd. De locatie waar het gebeurde was wel een bijzondere. Het was nota bene op een kerkhof, ook bijzonder.
Benieuwd zijn en blijven, daar was ik over aan het nadenken. Benieuwd zijn geeft een sprankeling en trilling die gewoon heerlijk is. En datgene wat ik ontdek en ervaar in beeld brengen is toch zéker mijn ding.
Verbazen, genieten en erom lachen. Life is beautuful.

Om even het eerste deel van de tekst van Noa "Life is Beautiful" te citeren:
Smile, without a reason why
Love, as if you where a child,
Smile, no matter what they tell you
Don't listen to a word they say
Cause life is beautiful that way

De muziek komt natuurlijk uit de film La vita è bella.

Fijne Zaterdag





Geen opmerkingen:

Een reactie posten