woensdag 9 oktober 2013

Vriendschap, Carole King en de vensterbank

Wat een gedoe. De laatste twee dagen is er een rel in het nieuws over het oppakken en arresteren van een Russische diplomaat i.v.m. het, schijnbaar, mishandelen van zijn kinderen.
Daar is het laatste woord nog niet over gezegd, het voorval wordt door de Nederlandse overheid onderzocht. Wordt vervolgd.
Op het nieuws blijven ze het ondertussen maar hebben over de "vriendschap" tussen Nederland en Rusland. Nou als dat onder vriendschap is wordt verstaan, dan weet ik het ook niet meer.
Er zijn vanuit ons land sterke protesten over de houding van de Russische overheid ten aanzien van de homosexuele mens in Rusland. Rusland zegt nu op haar beurt dat Nederland een land is waar mensenrechten worden geschonden? Kennelijk hebben ze een stok gevonden om terug te meppen. We zien het wel, maar ik kan ondertussen, voor dit nieuwsitem, het woord vriendschap niet meer horen.

Op het moment dat ik gisteren stond te mijmeren over het fenomeen vriendschap, klonk opeens dat mooie nummer van Carole King in mijn hoofd en hart. "You've got a friend."
Ondertussen lijkt de song, van alweer zo lang geleden, jammer genoeg, wel een béétje verpest door het veelvuldig ge- en misbruik ervan op crematies en begrafenissen. Met angst en beven vrees ik dat in de komende decennia nog wel een aantal mensen zullen overlijden die opgegroeid zijn met dit nummer. Het grijs zullen hebben gedraaid in moeilijke en heftige emo-tijden. Prachtige tekst, zó mooi en welhaast simpel, door Carole King gezongen.

Ik hou ook vreselijk veel van die foto. Gewoon en simpel, niet gelikt of wild. Krullen, spijkerbroek, trui, kat, raam, kussens om op te zitten en het licht van buiten naar binnen. Misschien ontbreekt alleen het kopje muntthee nog in het beeld.
Ondertussen kijk ik stiekem naar mijn eigen vensterbank. Al jaren zou ik wel zo'n plek willen. Voor het raam zitten met een flink aantal kussens. Een plek om alles te overdenken of om gewoon even niets...mmm Zen.
Misschien met, héél zachtjes, Carole's stem op de achtergrond.

Waar is mijn hamer, spijkers, zaag en het hout!

Fijne dag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten