donderdag 17 oktober 2013

Imperfectie, een leeuw en lingo in je blootje

Beeld: Jan Fabre
Photography Mart van Zwam
Gisteren tijdens mijn wandeling zat ik even heerlijk te relaxen op een bankje. Ik keek eens rustig om me heen, zag de prachtige herfstkleuren aan de bomen en proefde de perfectie in de natuur.
Waarom zit de natuur toch zo perfect in elkaar, afgestemd en in een volkomen harmonie? En hoe kan het dat dat bij mensen niet zo is? Waarom zijn wij niet perfect?
En opééns viel weer dat spreekwoordelijke kwartje. Oh ja, daarom vind ik de mens ook zo enorm boeiend, we zijn gewoon het volmaakte toonbeeld van imperfectie!
Perfectie is mooi, leuk om te zien. Maar soms, voor mij althans, ook saai.
Wanneer ik naar een natuurdocumentaire kijk, dan krijg ik allerlei ah's en oh's, hoe is het toch mogelijk en meer van dat.
Maar al snel is bij mij het effect van "onder de indruk raken en zijn" ook weer voorbij. Ik ben onder de indruk, maar het laat niet een héle diepe indruk achter.
En dat heb ik dus wel met het fenomeen mens.

Ik heb nog nooit gehoord van een leeuw die lusteloos in het gras ligt en op een gegeven moment tegen zijn partner zegt: "Ik weet het niet, voel me niet super gelukkig, twijfel en ben bang dat ik het niet goed doe." En dat de partner dan ook nog liefdevol zegt dat het allemaal wel goed komt.
Nee die tekst past maar bij één leeuw en die zit in het verhaal van The wizzard of Oz.

Nee, de mens. Soms weten we uit gekkigheid of balorigheid niet meer wat we nu weer moeten verzinnen om anderen te prikkelen of te verleiden. Of gaan we voor méér kijkcijfers?
Gisteren werd bekend dat er kandidaten worden gezocht voor het programma Lingo. Op zich een gewone vraag. Maar of je dan wel in je blootje wil meedoen! Ik dacht echt aan een grap en keek even in mijn agenda of het geen 1 April was.
In de ballenbak graaien terwijl je in je blootje staat, voor een nudistenuitzending? Mocht het programma doorgaan dan is het in ieder geval warm genoeg met al die studiolampen.

Ik wil af en toe, tussen de muziek door, een tikje horen of een krasje. Of een iets valse noot is ook welkom. Een spleetje tussen tanden zien. Ook flaporen kunnen heel ontroerend zijn.
Stuntelen, aarzelen, onzeker of misschien zelfs verlegen. Stommiteiten, blunders of arrogantie.

Imperfectie. En ikzelf ben geen haar beter, gewoon mens.
Een interessant en mooi stipje in die grote kosmos.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten