donderdag 24 oktober 2013

Selfie, sukkelseks en dingen die er opeens zómaar zijn

Tekening Maarten Toonder
"De wereld is volop in beweging en is zo gek nog niet."
Ik blijf me gewoon héérlijk verbazen.

Een paar dagen geleden werden er een aantal woorden toegevoegd aan onze toch al zo bloemrijke taal.
Selfie: fotografisch zelfportret, vaak gemaakt met de camera op armlengte en gepubliceerd op socialnetwerksites e.d.
Sukkelseks: seks die niet gericht is op het leveren van seksuele topprestaties.
Balanseconomie: economie waarin de focus op groei plaatsgemaakt heeft voor gerichtheid op duurzaamheid en welzijn.
Phablet, tablet waarmee men tevens kan telefoneren.
Mooie woorden, ik ben benieuwd welke er uiteindelijk blijvertjes zullen zijn?

Toen ik de woorden voor het eerst las, dacht ik weer eens aan Maarten Toonder. Hij heeft als schrijver en bedenker onze taal ook zo mooi verrijkt met allerlei nieuwe woorden en uitdrukkingen.
Een grappig en bijzonder voorbeeld is wel het woord "Minkukel". In één van Toonders verhalen over het wel en wee van Olivier B. Bommel en Tom Poes werd er door een buitenaards wezen de "Kukel" gemeten. Volgens sommige lezers werd daarmee bedoeld: "de mate waarin men onbevangen in het leven staat." Andere lezers zagen het meer als een verwijzing naar het I.Q.
Een neologist (iemand die zich bezighoudt met taalnieuwigheden), merkte ooit op: "Het moet dus méér en anders zijn en vermoedelijk bestaan uit eigenschappen die meestal door een teveel aan rede verdrongen worden zoals; gevoel, fantasie, liefde en dergelijke."
Welke uitleg dan ook; een min scoren was niet al te best.

De mooiste en voor mij meest dierbare uitdrukking werd ooit door mijn zoon, toen hij nog héél klein was, in de wereld gezet. "Papa, jij kookt heel lief"
Een vadershart gaat dan, op dat mooie moment, even iets sneller kloppen.

Mocht er vandaag een buitenaards wezen landen, die de mensen komt opmeten dan scoor ikzelf duidelijk een dikke plus. Let maar op. Ben ik toch mooi een "Pluskukel"

Laat je niet gek maken door de rede.
Fijne dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten