maandag 14 oktober 2013

Code Oranje, waarschuwingen en een grijze deken

Ook zo genoten van die regenachtige dag gisteren? Heb je nog in de regen gedanst of werd het uiteindelijk toch nog een baaldag?
Gisteren was het zelfs, qua weer, "Code Oranje". Er werden diverse waarschuwingen afgegeven en inderdaad was er hier en daar sprake van behoorlijke wateroverlast. Bij mij gelukkig niet, ik klop het even drie keer af op hout en dank alle goden die er maar te bedenken zijn dat al die onheil mij bespaard is gebleven. Ik heb met de mensen te doen die er hinder van hebben ondervonden, laat ik dat even vermelden.
Het is triest wanneer liters water er voor zorgen dat huis en haard, of je bedrijf worden beschadigd.
Maar gelukkig werd later op de dag het alarm weer ingetrokken. Een bijna hoorbare zucht van opluchting ging er door het land, een groot deel van de mensen had toch gedurende de dag even de adem in gehouden. Stel je eens voor, al dat water.


Maar we zijn er nog niet, over niet al te lange tijd krijgen we weer het weeralarm i.v..m. vallende sneeuw, jachtsneeuw, hagel en wat al niet meer voor onheils. De treinen zullen zo direct ook wel weer last krijgen van gevallen herfstbladeren. Je bent alvast gewaarschuwd, denk aan je wat langere reistijd, het gaat onherroepelijk gebeuren. We worden werkelijk langzaamaan overspoeld met waarschuwingen.

Een tijd geleden werd ik door een, werkelijk aalgladde, verkoper aan mijn voordeur geadviseerd om toch maar eens een inbraakalarm te nemen. De verkooptraining die de man had gehad werkt misschien goed om anderen de stuipen op het lijf te jagen, maar helaas had hij bij mij geen schijn van kans. "Ja maar, er wordt bij u in de buurt zoveel ingebroken!" zei hij nog.
Er wordt ook steeds meer aan fietsers geadviseerd om een helm te dragen in het verkeer. Hele hordes ouders zie je s'ochtends en in de middag met fietsend met hun kinderen, het hoofd zorgvuldig beschermd. Er is ook wel wat voor te zeggen want het verkeer is gewoon véél drukker geworden. Maar het gedrag van verkeersdeelnemers is gedurende de laatste jaren ook verandert. Daar bestaat nog geen code rood of oranje voor.

Wanneer ik bij de plaatselijke supermarkt keurig in de rij sta te wachten valt mijn oog op een kastje wat daar, in het oog springend en niet te missen, hangt. Waarschijnlijk zitten daar hulpmiddelen in om me te helpen mocht ik ter plekke in elkaar zakken. Gelukkig, daar is ook al aan gedacht.
We worden verder gewaarschuwd voor zakkenrollers, terroristen met kwade bedoelingen, vreemd uitgedoste mensen, een tas die ergens onbeheerd staat? Heeft u al een rookmelder, brandmelder en een brandblusser in huis? En dan zijn er nog Amberalert en Burgernet.
Allemaal dingen die helaas nodig zijn.
Maar vergis ik me of zijn er, al dan niet zichtbaar, veel waarschuwingen? Hangt er een, niet zichtbare, grijze deken over ons land?

Vandaag is het maandag, je bent alvast gewaarschuwd!

Een kleurrijke en fijne dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten