dinsdag 22 oktober 2013

Een blad, het gaas en de essentie als uitgangspunt

Photography Mart van Zwam
Al een flink aantal jaren staan er een paar woorden op mijn website te lezen: Essentie als uitgangspunt.
Dit uitgangspunt en de zoektocht naar die essentie lopen als een rode draad door mijn persoonlijke leven als mens en mijn ontwikkeling en weer gekoppeld in mijn werk als beeldenmaker.
Ik schrijf met opzet niet fotograaf, maar beeldenmaker, want beelden maak je tenslotte ook in je hoofd, in een tekening, op schrift of in welke vorm dan ook.
Beelden kunnen kracht hebben en energie en je helpen op jouw pad om de dingen héél helder en duidelijk te maken.
En een blad dat van een boom is gewaaid en uiteindelijk vast zit, is gewoon een genot om te fotograferen.

Als mens ben ik in wezen perfect, het kan gewoon niet beter. Er komt niets boven, er is geen overtreffende trap. Niks mis mee.
Wat er, rondom die essentie, is opgebouwd dat is iets anders. Aangeleerde opvattingen, de soort van opvoeding, familie, omstandigheden, de tijd en de cultuur waarin je leeft?
Wanneer je er bij stilstaat en er voor een kort of lang moment over nadenkt kan die lijst steeds langer worden en indrukwekkender.
Maar zonder die lijst en in essentie ben ik zuiver en puur. Ik ben me er toch eentje..!

Ik ben dorstig naar alles en drink, eet en proef, kijk en zie, snuif op en ruik, luister en fluister, voel en bevoel. Kortom; ik leef en hou van het leven.

Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten