zondag 1 juni 2014

Uitzwaaiwedstrijd, Juichpak en de Afwas

Soms heb je van die woorden die zomaar en ergens op een willekeurig tijdstip in de geschiedenis zijn ontstaan. Andere woorden dekken de lading, weer anderen scheppen verwarring.
Neem nu het woord Uitzwaaiwedstrijd. De spellingscontrole op de pc laat me al snel in de steek en geeft aan als niet herkenbaar. Onder het woord verschijnt zo'n golvend streepje.
Maar eigenwijs, of eigengereid zoals je wilt, sla ik de raad van de spellingscontrole in de wind en laat ik het mooie woord gewoon deel uit maken van de tekst.

Afscheidwedstrijd: de laatste wedstrijd van ons Nationale elftal op eigen bodem voordat onze voetballende gladiatoren naar het buitenland vertrekken om hun toernooi te spelen.

In Barneveld denken sommige mensen af en toe een beetje anders over woorden en woordkeus. Het Juichpak, wie wil daar nu in gezien worden, en alle reclameuitingen van de "Stylist uit het Zuiden" werden daar uit de plaatselijke Jumbo verwijderd en verbannen. De "We geven ze op hun Donders", verwijzend naar de achternaam van de stylist, riep voor sommige gelovigen uit de Christelijke Gemeenschap een associatie op met de duivel.
Ik zou er als supermarkt niet duivels van worden, no problem, maar wel horendol.

De afwas. Soms wilde ik dat het gedaan en afwas. Op andere momenten kan ik mijn geluk niet op, is het een moment van rust, bezinning, de dagoogst binnenhalen, een mijmermoment of snel mijn camera pakken en vastleggen wat plotsklaps is ontstaan.
Foto nummer 152 uit de serie; water, zeepsop, belletjes, een koekenpan en gebakken-ei-resten. En dan het kleine wonder; een samensmelting van vorm, kleur, compositie en harmonie. Een blik op het Universum in de gootsteen van mijn kleine keuken.

Soms zou je willen dat de afwas niet afwas.

Fijne Zondag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten