donderdag 19 juni 2014

Juichpak, Piratenpak en een Camouflagepak

Ik heb gisteren voor het eerst mensen zien lopen in die beruchte en in héél Nederland langzamerhand beroemde juichpakken ontworpen door "Dé Stylist van het Zuiden."
Nou, wat mij betreft mag het geen naam hebben. In de verste verte niet flatteus, slecht zittend, een hobbezak van bedenkelijk materiaal en eigenlijk ronduit foei lelijk. Maar het fenomeen Juichpak heeft ook wel weer iets grappigs en in ieder geval is het een goeie marketingstunt. Ik ben benieuwd hoeveel van die dingen er volgend jaar op de vrijmarkten zullen liggen want op een volgend toernooi is er gewoon weer iets nieuws bedacht. Uiteindelijk heeft alles zo z'n prijs, ook een Juichpak. Handel is goed voor onze economie en uiteindelijk voor onze schatkist.

Speurend op diverse nieuwspagina's lees ik dat er zo'n slordige 250.000 in omloop moeten zijn. Ik heb er pas twee in Nijmegen gesignaleerd, waar is de rest?
Misschien heeft het tijd nodig en moeten de bezitters nog even wennen. En hoe verder we in het toernooi komen des te meer neemt de koorts toe en de schuchterheid af. Mocht ons Oranje de finale halen en nog weten te winnen ook dan ontploft er in ons land een verfbom en is alles Oranje.

Over ontploffen gesproken? Deze week is er niet alleen veel voetbal en spanning te beleven, maar ook is het de week van de wapenhandel. In Parijs hebben ze maar even de Eurosatory georganiseerd. Volgens de organisatoren de grootste legerbeurs ter wereld en daar kunnen ze in Parijs, de stad van het licht en de liefde best trots op zijn.
Allerlei regimes, van Irak en China tot aan Djibouti bezoeken de beurs. Dat laatste land moest ik eerlijk gezegd even opzoeken. De republiek Djibouti ligt ingeklemd tussen Eritrea, Ethiopië en Somalië.
Bij het lezen van de naam Somalië gaan bij mij altijd alarmbellen af. Er bestaat nog steeds een negatief reisadvies om daar op vakantie naar toe te gaan. Gewapende strijd, terrorismedreiging en rechteloosheid. En natuurlijk zijn er dan ook nog de piratenactiviteiten. Ik vraag me af hoe een Somalische Captain Jack Sparrow eruit ziet. Draagt een piraat eigenlijk een piratenpak? Geen pak? Ik ken nog een goeie stylist ergens in het zuiden van Nederland. Handel is handel en een verkocht pak is een verkocht pak.

Ook Nederlandse bedrijven zijn op de wapenhandelbeurs, mits geaccepteerd een mooi Wordfeud woord, vertegenwoordigd. Een stuk of 25 en samen goed voor een export van zo'n slordige 1 miljard. Handel is handel en goed voor onze schatkist.
Hoe kom je aan zo'n uitnodiging voor die beurs? Krijg je een flyer per post? Diverse folders in een mooi mapje? Hoe werkt zoiets? En kun je daar ook pinnen als je er luncht?
En verkopen ze daar ook camouflagepakken?
Vast wel.

Voetbal is oorlog zei Rinus Michels ooit. Een aantal jaren later werd hij als bonscoach Europees kampioen.
Wij gaan met ons landje naar de achtste finales. Met of zonder pak.
Top..!

Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten