donderdag 26 juni 2014

Toiletbezoek, een hoop en het is schoon


Ik krijg dan zomaar een uitnodiging. Of ik er een schone belevenis van wil maken. Grappig.
En sinds kort kun je daar ook nog eens terwijl je je aan het ontladen bent, je mobiel opladen. Ook handig toch?
Zouden er ook tijdschriften liggen om je op een Zen en zinvolle manier te doen onthaasten?
Ik ben er nog niet geweest, maar moet daar binnenkort toch maar eens gaan kijken, de stap zetten en het gaan beleven. Ik wil die schone belevenis wel een keertje meemaken.
Maar dan moet ik er zelf wel iets van maken, tenminste als ik de tekst goed lees.

Bij het lezen van het woord "Schone" klinkt in mijn systeem direct een Vlaamse klank door. Als ik het hardop uit zou spreken dan zou ik er zomaar een "Schone belevenis' van kunnen maken.
Vlaams klinkt lekker en héérlijk zacht.  Schoon is dan ook de vertaling van mooi, fraai, of goed. Mooie mensen onze zuiderburen.
"Amai, hebt ge die goal gezien? Schoon gedaan zenne."
Grappig dat het woord "zenne" "hoor" betekent en een tussenwerpsel is, volgens het Vlaamse woordenboek. En in verband met een toiletbezoek en de bijbehorende uitwerpselen dan weer humor.

Maar de reden dat ik die foto gisteren maakte was vanwege de signaalaanduiding. Onder het woord Toiletten staan een mannetje, vrouwtje (met vlechtjes...), een minder valide in een rolstoel en een moeder die haar kindje verschoont.
Kennelijk komt de man in dit soort aanduidingen nog steeds als eerste en voorop. Na als die jaren feministische strijd voor gelijkwaardigheid enz. zeggen we nog steeds man-vrouw en niet andersom. Ik zal de komende tijd mijn ogen de kost geven of ik meer van dit soort schoons ga tegenkomen.

Vandaag las ik op de Volkskrant-pagina dat archeologen in een grot in Zuid-Spanje, bij Alicante, een hoop hebben gevonden. Dat beetje overblijfsel is de tot nu toe oudste hoop die wij moderne mensen nu kennen. Schijnbaar hurkte in die grot zo'n slordige 50.000 jaar geleden een Neanderthaler, ontspande zich en deed wat ie moest doen. Of dat een man of vrouw was is helaas nog niet bekend.

Er is hoop en er is een hele hoop te beleven in deze wereld.
En de wereld is schoon. Echt wel.

Fijne dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten