vrijdag 27 juni 2014

Tijd, vriendschap en slampampen

Fotografie Mart van Zwam 

"Fotografeer jij voor je hobby?" of een andere leuke variant: "Ja, jij hebt een leuke hobby." Een hobby?
Waarom krijg ik toch zo de kriebels, maakt mijn hart een extra slag of krijg ik bijna huiduitslag alleen al van het woord?
Nee, een tijdverdrijf zou ik het niet willen noemen. Niet dat ik er geen plezier aan beleef, juist wel, maar fotograferen is mijn werk, passie, gereedschap en helpt me om me als mens verder te ontwikkelen. Ach, misschien stroomt er wel bloed vermengd met ontwikkelaar door mijn aderen.

Een mooi woord, tijdverdrijf. Wie wil er nu de tijd verdrijven en waarom zou je als je het al zou kunnen?
Tijdverdrijf schijnt een bezigheid te zijn om op een plezierige manier de tijd door te komen, tenminste dat lees ik als verklaring op internet. "Door te komen?"
"Je moet je tijd goed gebruiken" of "Dat is zonde van je tijd", ook van die mooie uitdrukkingen. Maar wie bepaald dat dan en wat is goed? Volgens mij is er geen sprake van toezicht of beoordeling. Behalve dan van jezelf. Als je wilt lummelen, ga je toch lekker lummelen?

Grappig. Lummelen betekent: flierefluiten, luilakken, rondhangen of slampampen. Mijn winnaar is dan toch wel Slampampen. Even een tijdje slampampen.

Er schuilt geen kwaad in de tijd, niks negatiefs, het is geen vijand of lastig fenomeen. Wel als je het tekort komt, maar dat is dan weer een kwestie van prioriteiten stellen.
Nee, met de tijd meegaan, meebewegen op die regelmatige cadans. En omarmen als een goeie vriend.
Dat scheelt ook nog eens een hoop stress.

Nadenkend over tijd denk ik even terug aan een antwoord van Umberto Eco. Op de vraag waar hij de tijd vandaan haalde om zijn De naam van de Roos te schrijven (toch zo'n slordige 600 pagina's) gaf hij een mooi antwoord.
Wanneer ik moet wachten in een winkel, voor een afspraak, op mijn vrouw of gewoon in een rij bij het postkantoor, dan schrijf ik. Ik heb altijd iets te schrijven bij me. Gewoon handig.

De tijd, ik heb er zeeën van. En ondertussen geniet ik van elke eb en vloed.

Fijne slampampersdag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten