maandag 16 juni 2014

Een hoarder, een ontrommel-belofte en dumpmoeheid


Een hoarder? Tot aan gisteren had ik nog nooit van de vakterm gehoord, maar nu weet ik wel beter. Ik wist natuurlijk al lang dat er mensen zijn die, de een meer dan de ander, serieuze problemen kunnen hebben bij het weggooien en afstand doen van spulletjes. Maar nu weet ik dan ook de vakterm uit de psychologie. Compulsive Hoarding.

Volgens het krantenartikel is één op de 14 mensen een hoarder, een problematische verzamelaar. Ik ken wel iemand uit mijn verleden die, toen ze nog leefde, van alles bewaarde. Het resultaat is een huis vol met spullen om op te ruimen, te sorteren en uit te zoeken wat weg kan en wat niet. Een tijdrovend werkje. Maar wat ook overblijft is een huis vol met onbetaalbare schatten, de andere kant van de medaille. Liefdesbrieven van vader aan moeder en omgekeerd, babykleertjes, moeders trouwjurk of bijvoorbeeld vaders wollen zwembroek.

Tja, wat gooi je weg en wat niet? Zelf heb ik nog dozen vol met tekeningen die mijn kinderen maakten, schoolschriftjes en prentenboeken waaruit ik voorlas. Maar ook van mezelf liggen er in huis nog dingen waar ik een speciale band mee heb. Een stuk speelgoed uit mijn kinderjaren, singletjes uit mijn pubertijd, diverse toegangskaartjes van popconcerten, ansichtkaarten of een champagnefles die ik samen met een geliefde leegdronk. Iedereen bewaard wel iets, de een alleen wat meer dan de ander.

Ik zocht even naar een vertaling. Hoard: bewaren, hamsteren, opeenhopen, potten, sparen, vergaren, verzamelen, opsparen, opotten en opgaren. Die laatste is denk wel een hele oude: Opgaren?

Even snuffelen op internet leverde al snel het grappige woord ontrommelen op. Informatiepagina's met als handige hulp: Hoe ontrommel ik mijn huis?. Eerste hulp bij ontromelen of nog een leukere: doe de ontrommel-belofte aan jezelf.
Meer leuks? Koopkrampen, dumpmoeheid en het afschuwelijke projectmonster.
Nog even doorlezen en ik raak in een melige bui en dan moet de dag nog écht beginnen.

Vandaag ga ik verder met het schiften en sorteren van mijn fototarchief. Kritisch als ik ben zullen er wel wat digitale bestanden in de prullenbak verdwijnen. Ben benieuwd of ik tijdens dat klusje nog overvallen wordt door een gevoel van dumpmoeheid.

Don't wait for perfection.

Fijne (ontrommel) dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten