vrijdag 13 juni 2014

Brazilië, spanning en stress


Terwijl 11 spelers in dat mooie kanariegeel shirt het veld opstappen neemt de druk toe.
Er zijn verwachtingen, torenhoge verwachtingen. Het WK voetbal is georganiseerd door jouw land en dat moederland heeft het WK al vijf keer eerder gewonnen. En jij? Jij bent Brazilië.
Ziedaar de lat ligt hoog. De druk is enorm. Als ik een speler van Brazilië zou zijn, zou ik stijf staan van de stress.

Gisteren las ik een interessant artikel over de enorme en ernstig te nemen toename van stress bij kinderen. Het aantal kinderen met hoofdpijnklachten, buikpijn, hoge bloeddruk en een versnelling van de hartslag neemt toe. Signalen die erop kunnen duiden dat er een natuurlijk overlevingsmechanisme in werking wordt gesteld.

Als kind van nu moet je van alles. Je moet goed presteren op school, één of liefst meerdere hobby's hebben en sportief zijn. Je moet veel vrienden hebben, héél veel en ook nog eens een behoorlijk aantal sociale contacten, als bewijs van je populair zijn. Je moet op de hoogte blijven van alle snelle technische ontwikkelingen. Je moet weten wat in is en wat passé. En je moet bereikbaar zijn, de hele dag, 24/7, de batterij van je smartphone mag niet leeg raken. Er mag je niets ontgaan, je mag niets missen. Als kind heb je soms een meer dan full-time baan.
Ik wordt al moe bij het teruglezen van de opsomming en voel mijn lijf al lichtelijk in opstand komen. En dat terwijl met mijn rugzak toch redelijk gevuld is met allerlei levenservaringen. En ik weet ook nog eens wie ik ben.

Nee, dan hebben jonge zwanen het een stuk relaxter. Gisteren zag ik, tijdens een zonnige rolstoel-roadtrip met een lieve vriendin en haar gebroken teen, een zwanenfamilie.
Mama en Papa zwaan en hun vijf kleintjes. Papa hield de omgeving nauwlettend in de gaten terwijl Mama haar kroost bij zich hield.
Dat kroost dobberde wat, zwom een stukje en spatte wat in het water. Af en toe zag je ze kopje onder gaan om even later weer naar boven te komen. Donsveertjes in het proces. Ik geloof niet dat zwanen kunnen glimlachen maar volgens mij zag ik wel pretoogjes.
De ontwikkeling tot een prachtige zwaan gaat stap voor stap, een mooi proces in een natuurlijke ritme.

Geniet van de spanning vanavond.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten