zondag 15 december 2013

Witte kerst, sneeuw en genieten is een luxe

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik verlang wel naar een flink pak sneeuw.
Onder het genot van een zelfgemaakt kopje warme chocolademelk, een mens kan soms snel tevreden zijn, kwam dat gevoel en die hang naar sneeuw opeens sterk opzetten.
Waarschijnlijk komt dat door de naderende kerst. Kerst is pas echt kerst als er het een witte kerst is toch? Of zoals mijn moeder vaak opmerkte dat de boerenkool pas echt lekker is als de vorst eroverheen is gegaan.
Waarschijnlijk heeft die hang en drang naar een witte Kerst te maken met het "I am dreaming off a white Christmas" lied. Die aloude evergreen zit gewoon verankerd in mijn persoonlijke systeem en innerlijke jukebox.
Ooit is dat zaadje daar gepland en elk jaar groeit het maar gestaag door.

En aangezien ik van fotograferen hou levert een wit landschap me ook nog eens mooie beelden op. Het is gewoon een genot om erop uit te gaan, te wandelen in de nog verse en maagdelijke sneeuw en te horen hoe het onder mijn voeten kraakt. Met gehandschoende en toch koude vingers proberen het knopje van het toestel in te drukken kan lastig zijn, maar is nog wel te doen. Eén keer in mijn fotografische leven lukte me dat niet omdat mijn camera was vastgevroren. Dat was wel even schrikken maar gelukkig met de camera onder mijn jas en met behulp van mijn lichaamswarmte kwam het weer goed. Geen gelede schade en eenmaal ontdooit weer klaar voor een volgende actie.

Het heerlijke na een wandeling in en door de sneeuw is het thuiskomen. De sneeuw afkloppen, alles wat gedroogd moet worden te droge hangen. De verwarming hoger zetten en dan een beker warme chocomel en het liefst nog met een flinke dot slagroom erop. Een mens kan eigenlijk snel tevreden zijn als ie er oog voor heeft toch? Genieten is een belangrijk onderdeel van levenskunst.

Maar genieten is eigenlijk ook een soort van luxe. Je kunt dat volgens mij pas echt wanneer de rest in orde is.
Je zult op dit moment maar in een tentenkamp in Syrië leven omdat het niet anders kan. Je bent weggevlucht van huis en haard omdat het daar niet meer veilig was. Ik zag gisteren weer de beelden van vrouwen kinderen en mannen in de sneeuw. Bijna 6,5 miljoen mensen zijn op de vlucht in hun eigen land, bijna de helft ervan is kind.

En ik? Ik verlang naar een beetje sneeuw voor een mooie foto. Genieten lijkt me toch een vorm van luxe.

Fijne Zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten