maandag 2 december 2013

Kijken, zien en afneuzen

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
"Niet gezien is niet geschilderd" zei mijn leraar steevast terwijl hij met een blik van een adelaar naar het werk keek waar ik zo mijn best op had gedaan.
En bedankt. Langzaam kreeg ik het gevoel en de overtuiging dat ik stekeblind was. Waarom had ik dat en dat dan toch niet gezien? Kwestie van leren kijken.
Bemoedigend sprak ik mezelf toe: "Het is een leerproces". En met een diepe zucht sjokte ik weer terug naar mijn ezel. Mismoedig voelde ik me héél soms, staande als een ezel voor de schildersezel.

Of je nu tekent, schildert, aan het beeldhouwen bent geslagen of fotografeert, een deel van het leerproces is leren kijken. Je moet je ogen de kost geven. Oftewel: de wereld is voedsel voor de ogen.
En ik ben altijd hongerig.

Kijken: Aanschouwen, Afneuzen, Blikken, Bezichtigen, Bestuderen, Bekijken, De ogen gebruiken, Gadeslaan, Gluren, Kieken, Met het oog waarnemen, Neuzen, Observeren, Onderscheiden, Ontwaren, Opmerken, Ogen, Rondloeren, Schouwen, Spinzen, Staren, Toeschouwen, Toezien.

Ik stop maar maar met het opsommen. Veruit het allerleukst vind ik het woord AFNEUZEN. Wist niet dat het bestond. Afneuzen...
Ik heb het even opgezocht. Afneuzen: Nieuwsgierig kijken. 
Helemaal míjn woord, het past me als een speciaal voor mij aangemeten colbert van Armani.

Ooit kreeg ik van een goeie vriendin te horen dat haar nieuwe vrouwelijke collega een rare man op de gang van het bedrijf was tegengekomen die haar van boven tot onder uitgebreid had bestudeerd. Althans zo voelde het voor haar.
Ach, had ze haar geruststellend toegesproken, je bent Mart tegengekomen. Dat stelt niks voor, hij is geen bedreiging, die hoeft niks van je. Mart kijkt zo, hij is fotograaf.

Ik was al van plan om vandaag naar de markt te gaan, maar nu helemaal.
Afneuzen...het moet niet gekker worden. Afneuzen...wat een hobby.

Fijne afneusdag.



1 opmerking: