woensdag 4 december 2013

Groeien, zuchten en relativeren

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
"De natuur doet zo weinig mogelijk moeite. Gras probeert niet te groeien, het groeit gewoon. Vissen proberen niet te zwemmen, ze zwemmen gewoon. Bloemen proberen niet te bloeien, ze bloeien gewoon. Vogels proberen niet te vliegen, ze vliegen gewoon." aldus Deepak Chopra in een uitleg over de "Weg van de minste weerstand".
Heerlijk toch? Die Deepak is een wijze man. Wanneer ik deze tekst lees voel ik direct bij mezelf een hoeveelheid vastgehouden lucht met kracht uit mijn  mond ontsnappen.
Zo dat lucht op! Zo simpel kan het zijn...

En wij mensen dan? waarom doen wij zoals we doen? Of zijn wij van die enorme complexe wezens?
Persoonlijk denk ik van wel. We schijnen ons enorm druk te moeten maken om van alles en nog wat, belangrijke en onbelangrijke, grote en kleine issues.

Ik weet niet hoe jullie het gisteren vonden, maar ik vond het lekker fris. Op de fiets genoot ik van het heldere weer en de frisse lucht. De fietspaden waren getekend met witte sporen. De vorst is in het land en dat is goed voor de boerenkool. "Elk nadeel heb z'n voordeel" aldus Johan C.
Ook best een wijze man die Johan en in zijn tijd een Goddelijke voetballer.
 
Lopend in de stad, en op weg naar mijn afspraak, hoorde ik in het voorbijgaan een mevrouw tegen een andere mevrouw diep en klaaglijk en nogal luidruchtig zuchten en steunen. "Ik heb zo'n enorme hekel aan de winter en die verschrikkelijke kou, vind het maar niks. En dat gedoe, ik moet nog zoveel doen voor de kerst, ik weet nog steeds niet wat we gaan eten en wie er nou komen?"
De andere dame zag ik instemmend knikken en hoorde haar ja ja zeggen. Misschien had ze wel hetzelfde gevoel, ervaring en problematiek.
Ogenblikkelijk dacht ik aan een humoristisch geschreven boekje uit de jaren tachtig. Het had ook een leuke titel: "Wat doen we met moeder tijdens de feestdagen?"
Wanner ik dat soort dingen hoor bemerk ik dat ik de keuze heb uit twee verschillende opties. Of ik loop snel door, of ik wil méér van dat gezucht en gesteun. Gezucht en gesteun van een ander kan ik namelijk vaak goed gebruiken om mijn eigen persoonlijke dingetjes te relativeren. Ieder nadeel heb immers z'n voordeel zullen we maar zeggen.
Ik besloot nog een klein beetje aan uitspraken van de vrouwen tot me te nemen en vervolgde fris en opgewekt mijn pad. En bedankt.

Dit werkt beter dan het allerbeste medicijn. En ik hoef me niet druk te maken of dit wel of niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Oh ja dat is waar, het is de tijd van het jaar om die weer met elkaar te gaan vergelijken. Nee, het dagelijkse leven wordt er maar niet gemakkelijker op gemaakt. Heb je alles gedaan verzinnen ze gewoon iets nieuws.

Hoe was het ook alweer? Oh ja, gras probeert niet te groeien, het groeit gewoon...ik ben wel een fan van Deepak. En van gras.

Fijne dag
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten