maandag 9 december 2013

Drijfveer, maandagochtend en benieuwd zijn

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
"Atmosphere is my style" zei de beroemde schilder William Turner over zijn werk.
Stijl? Tja, ik weet niet of ik een stijl heb van fotograferen. Maakt mij eigenlijk ook niet zo veel uit.
Ik heb wel een drijfveer, dat is wel zeker, die voel ik elke dag.
Drijfveer; ook weer zo'n mooi woord om te gebruiken. Het zou een mooi item zijn om eens rond te vragen aan mensen die ik ken. Wat is jouw drijfveer? Of met andere woorden; wat brengt jou überhaupt in beweging om je bed uit te stappen en de dingen te doen die je doet?
Of misschien moet doen? Ai, het woordje moet is een lastige, zeker op een koude maandagochtend in December.

Ambitie kan bijvoorbeeld een mooie drijfveer zijn, of geld, dat is  is ook een leuke en zeker ook gewoon praktisch. Tenslotte moet er ook brood op de plank.
Of misschien is de drijfveer wel een behoefte aan erkenning en aandacht. Of wil je misschien iets nalaten aan de wereld?
Maar het kan natuurlijk ook een stuk simpeler en meer aards. Wanneer ik vandaag door mijn buurtje wandel en aan een willekeurige buurvrouw zou vragen wat haar drijfveer is om de ramen te lappen, dan kan ik wel eens een antwoord krijgen in de trant van "Die moeten toch schoon of niet soms."

Mijn drijfveer? Ik ben gevoelsmatig gewoon benieuwd. Dat zet me in beweging en zorgt ervoor dat ik in actie kom en ook blijf. Ik ben benieuwd naar de wereld, hoe de dingen werken en de wereld zich ontwikkeld. Benieuwd naar mensen, wie ze zijn en waarom ze de dingen doen die ze doen.
En dat benieuwd zijn levert me sóms een sfeervolle en bijzondere foto op. De zachtheid in beeld gebracht. Nee, het zijn geen lakens op een bed of een andere soort stof, maar een detail van een blad van een plant.

Mocht ik je vandaag tegenkomen dan zal ik je vragen wat jouw drijfveer is, ik ben benieuwd naar je antwoord.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten