zondag 29 december 2013

Vuurwerkbommen, twitterende haaien en een slakkengangetje

"De wereld draait door." Nog altijd vind ik het een leuk programma en met een goed gevonden titel. En volgens mij slaat die titel op dit moment de spijker op z'n kop.
Terwijl ik dit stukje schrijf lees ik op het internet dat twee-derde van onze bevolking voor de afschaffing van het vuurwerk is. Bij mij in de buurt knallen de vuurwerkbommen. Ja, vuurwerk omwille van een feest en het markeren van een turningpoint in onze telling van maanden en dagen kun je het onderhand niet meer noemen. Het lijkt nu vooral te gaan om groter en harder te kunnen knallen, te laten exploderen. Een soort van wie er verder kan piesen of ik heb een grotere dan jij.
Misschien zou een rondleiding in een land waar de bommen om je oren vliegen soelaas bieden aan de afstekers om eens wakker te worden en zich te realiseren wat ze nu eigenlijk veroorzaken?

Ik las ook iets over twitterende haaien. Je gelooft het niet? Haaien met een ingebouwde zender die automatisch een tweet versturen zodra die bijters te dicht aan de kust zwemmen. Daarmee zou het gevaar voor zwemmers worden gereduceerd. Lijkt mij een goed plan. En twitteren op het strand heb ik ook wel eens gedaan, is best grappig.

De jongeren zijn massaal Facebook beu aan het worden. Veel ouders willen vriendjes met hen zijn terwijl zij het gevoel hebben dat ze in de gaten worden gehouden, bekeken. Een jongere heeft vooral ruimte nodig voor een zelfstandige ontplooiing en ontwikkeling. Maar ja hoe geef je die veilige ruimte in deze drukke en jachtige en soms onzekere tijd? Misschien wordt het weer eens tijd voor een gezellig ouderwets kopje thee?

En dan de digitale dokter, die breekt door. Terwijl de eerste gipsvlucht in Nederland arriveert met aan boord enkele ongeluksvogels en brokkenmakers, kwam dit bericht in de ether. Er is nu eHealth.
Het schijnt dat je via eHealth gewoon met een arts een videogesprek kunt gaan hebben over allerlei zaken en problemen. Je kunt ook zelf informatie inwinnen via onlinehulpprogramm's of  gaan appen. Dit allemaal om kosten te besparen. Experts zeggen dat het een vogelvlucht zal gaan nemen en voorspellen een gouden toekomst.
Mij lijkt het wel leuk om eindelijk eens met mijn huisarts te kunnen appen. Ik heb nog wel wat met haar te te bekletsen.

Wat hebben we nog meer? Negenjarige Almira uit ons eigen Nijmegen heeft het programma "Holland's got talent" gewonnen en mag naar Las Vegas om daar op te treden. Super gedaan en wat een stem voor zo'n meisje. Ik hoop echt dat ze daar in the City of Angels géén slechte grappen gaan maken over tulpen, windmolens of klompen.

En dan de Paus. Het schijnt dat hij vier maal zoveel publiek trekt dan zijn afstandelijke voorganger en dat de kerken weer méér bezoekers trekken. En hij heeft iets. Maar ik blijf een ongelovige.
Hij bindt mensen aan zich door de dingen die hij doet, zegt en zijn eenvoudige uitstraling. Staat dichter bij de mens. Misschien hebben veel doelloze, ronddwalende zielen wel een goed voorbeeld nodig. Een leider, een herder. Let op mijn woorden, deze man gaat 2014 véél kleur geven.

"Duizend bommen en granaten..." riep Kapitein Haddock met regelmaat in Kuifje.
Het is nu stil. Zeven uur in de ochtend en stilte voor de storm. En de wereld? Die draait ondertussen gewoon met dezelfde snelheid door.
Vandaag ga ik zelf maar met een slakkengangetje op pad...

Fijne Zondag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten