donderdag 5 december 2013

Afscheid, ouderwets en toiletpapier

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
Dingen komen en dingen gaan. Ach het zijn tenslotte maar dingen, nietwaar?
Het volgende "slachtoffer" wat aan de beurt is, dat zijn de borden met het gele papier erin op de treinstations. Op de borden kun je altijd zo gemakkelijk en snel kijken hoe laat een trein vertrekt. Of, wanneer je weer eens een trein had gemist, hoe laat hij had moeten vertrekken!

Ik kan me nog goed herinneren dat ik in mijn treintijd, dat waren zeg maar de jaren dat ik een ov-kaart tot mijn beschikking had, vaak op die borden moest kijken. Ik reisde voor mijn werk, veel met de trein. Lange dagen, een koud, winderig en verlaten perron, een rokerscoupé, smerige koffie, de opkomst van de eerste games, ik was nog niet per mobiel bereikbaar en Patricia Paaij als snoepje van de maand in de playboy.
En veel boeken gelezen, héél veel boeken want ik werkte, in mijn vorig leven, in de boekhandel.

En mensen gezien en ontmoet, veel mensen. En ook veel landschappen ervaren, dorpsgezichten opgesnoven, cultuurverschillen geproefd en grote steden bezocht. En iedere dag weer de rit van en naar huis.
Nog héél even doorschrijven en ik pink niet alleen een traantje weg maar schrei zakdoeken vol.

Terug naar het heden. De gele borden gaan dus verdwijnen. Er is een andere aanduiding voor in de plaats gekomen en veruit de meeste reizigers kijken toch al op hun mobiel, al dan niet met gebruik van een of andere handige app. De gele borden schijnen trouwens straks voor een tientje (euro's) aan liefhebbers te worden verkocht.
Lijkt me wel een investering waard toch? Over een jaar of wat worden er waarschijnlijk hogere bedragen voor gevraagd. Nostalgie, hunkeren en smachten naar toen heeft tenslotte zijn prijs.

Dingen komen en gaan. Dat is ook een wetmatigheid. Mensen zijn in ontwikkeling en hebben daar ook behoefte aan. Nieuwe dingen uitvinden, ontwikkelen en in de wereld plaatsen.
Zo zijn wij, zo doen wij.
Of de ontwikkelingen goed zijn? Een waardeoordeel kun je geloof ik niet snel vellen. Dat zal de tijd ons leren. En die staat al op een tegeltje...

Ouderwets: achterhaald, antiek, archaïsch, belegen, conservatief, conventioneel, gedateerd, ingeworteld, nostalgisch, oubollig, oud, oudmodisch, pruikerig, square, uit de mode, uit de tijd, van vroeger, verouderd.

Ben ik toch blij dat ik nooit ouderwets wordt. Gewoon jong van hart blijven (tot nu toe lukt het nog).

Fijne dag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten