dinsdag 10 juni 2014

De Mediale Prefrontale Cortex, een aan/uit knopje en een lekker ontbijt


Waarom zijn er vier jaargetijden en niet vijf? En waarom hebben we twee handen en voeten en niet bijvoorbeeld drie van ieder? De wereld met alles erop en eraan is een verbazingwekkend wonderlijke wereld.
Wat ik met die vragen moet? Ik heb geen flauw idee. Ik schrijf ze alleen maar op omdat ik ze gewoon voel opborrelen. Maar ergens komen ze vandaan, of ze ontstaan, en ik ben benieuwd waarvandaan. Waarom vragen we ons iets af? Waarom nemen we eigenlijk die moeite om ons iets af te vragen?

Op de internetpagina van Trouw.nl las ik vanochtend dat onderzoekers gestuit zijn op een soort "aan-uit" knop in onze hersenen. In de Mediale Prefrontale Cortex. Dat deel met die mooie naam ligt in het midden van de voorkant van het hoofd. Weer wat geleerd. Of ik het onthou? De toekomst zal het me leren.

De Mediale Prefrontale Cortex, als ik het nu eens een stuk of tien keer hardop uitspreek dan blijft het misschien wél hangen, speelt een rol bij emoties, angststoornissen, signaleren van fouten en jezelf kunnen verplaatsen in een ander. De Prefrontale Cortex heeft invloed op angst en stress. Dus bij toekomstige behandeling van depressies kan deze ontdekking van belang zijn.

De details van dit nieuwsbericht over het ontdekken en het onderzoek schuif ik even aan de kant. ik moet namelijk nog ontbijten.
Wil je wel een tipje van de sluier opgelicht hebben? Leuke vraag. Het gaat over genetisch gemodificeerde muizen en toegediende elektrische schokken.
Okee, zelf druk ik nu direct op het "wis-knopje" in mijn Mediale Prefrontale Cortex. Het ontstane beeld gaat uit mijn systeem. Wat niet weet, wat niet deert.

Alles heeft twee kanten en voor- en nadelen.
Alles heeft twee kanten, zelfs een voetbal.

Eet smakelijk en een fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten