donderdag 2 januari 2014

Terugtraptreedje, ladder en Ingrid Bergman

Fotografie Mart van Zwam
Reactie op "Ladder" van kunstenaar Armando
Fotografie Mart van Zwam 
Een terugtraptreedje? Ik opende mijn ogen, het woord zong in mijn hoofd nog even na.
Ik had gedroomd en dat vreemde woord was door een vrouw, waar ik mee van doen had, uitgesproken. Meer wist ik me niet van de droom te herinneren en met een vreemd gevoel lag ik in bed.
Waarschijnlijk is dat herkenbaar voor veel mensen. Je droomt iets en je hebt geen flauw benul waar dat nu weer over ging. Allerlei en verschillende onderwerpen die ogenschijnlijk niets mer elkaar te maken hebben en flarden van beelden.
Wanneer ik naar een schilderij van Salvador Dali kijk dan ervaar ik ook zijn flarden van vreemde en macabere dromen. Ook de Engelse regisseur Alfred Hitchcock heeft in het verleden al eens gestoeid met dromen en nachtmerrie's. "Spelbound" een van mijn klassieke all time favorite's, met in de hoofdrollen Gregory Peck en Ingrid Bergman, is daar een voorbeeld van.
Ach Ingrid en Gregory, wat je noemt een very handsome couple.
Maar goed, ik dwaal af.

Een terugtraptreedje? Een paar dagen geleden las ik het verhaal over de St.Jacobsladder. Nu had ik wel eens vaag van gehoord, maar wist ik daar niet veel van.
In het kort komt het verhaal, uit Genesis, erop neer dat Jacob droomde terwijl hij op de vlucht was voor zijn broer. Jacob droomde van een ladder. Via deze ladder komen Engelen naar beneden en brengen het licht, daarna klimmen zij de ladder weer terug omhoog. Een mooi beeld en voor mijn gevoel een soort van poort naar boven, wat boven dan ook zijn moge. Een mooi verhaal met een veelzeggend beeld.

Een terugtraptreedje? Nu weet ik nog niet wat daarmee wordt bedoeld en wat ik ermee kan of moet. Wel heb ik het gevoel dat er een aantal dingen vandaag samen komen en dat is dan weer géén toeval.
Vandaag ga ik met mijn (werk)maatje werken aan een presentatie van haar straks te verschijnen kinderboek. Het verhaal gaat over een meisje, dat zittend in haar appelboom, in haar dromen allerlei belevenissen heeft. Ze vliegt met boom en al door verschillende dromen.

Een terugtraptreedje? Ik laat het maar los, het blijft een onoplosbaar en héérlijk mysterie.
Vanavond ga ik nog maar eens, voor de -tigste keer, kijken naar de film Spelbound. Het tellen hoe vaak ik die film heb gezien heb ik lang geleden al opgegeven. Ik ga me gewoon lekker vergapen aan het vakmanschap van Alfred en uiteraard smullen van de ontluikende romance van breekbare Gregory in combinatie met de stralende liefde van (engel) Ingrid.
Een wonderlijk mooie en liefderijke combinatie.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten