maandag 27 januari 2014

Format, doel en varianten

Heb je gisteren ook zo genoten van Boer zoekt vrouw? Het was spannend en ontroerend. Een boer die al een keus had gemaakt en een van de vrouwen wegstuurde en een gokje waagde? Helaas wilde de overgebleven vrouw hem toch uiteindelijk niet. Dat was een triest moment, maar ook weer begrijpelijk.
Een andere boer moest kiezen tussen twee vrouwen met dezelfde voornaam en dat was lastig en pijnlijk voor hem. Maar voordat dat gebeurde werd er nog even gegeten in de stal tussen twee rijen met koeien. Die lieve dames hadden geen moment van schaamte en lieten hun flatsen gewoon op de plek vallen waar ze stonden. Bruine spatten zag je bijna op de met hutspot gevulde borden vallen. Ook vlogen er 'n stuk of wat melkspetters van de afzuiginstallatie in het rond. Voor mij als stadsmens echt een héérlijk vermakelijk onderdeel van het programma.
Maar goed, uiteindelijk werd het na een "Ik kan niet liegen" breekmoment een keus voor "Kleine Ingrid".
Het "Ik ben zo blij met jou" was hartverwarmend om te zien.

Ondertussen gebeurden er in Frankrijk nog een aantal dingetjes en een moment van keuze en in Afrika zagen we een opbloeiende romance.
Hulde aan de KRO. Ik heb er lang niet alles van gezien maar dit was smullen. Behalve dan die koeienflatsen.

Tja, een format voor een televisie programma. Het heeft mij altijd leuk geleken om zoiets te bedenken.
Nou wil het feit dat ik, toevallig, vanochtend al douchend een idee kreeg. "Man zoekt doel..."
Zou dat wat zijn?

Stel je voor dat er zich een stuk of wat (goede)doelen zich aandienen voor een speeddate. De mannen zouden dan een stuk of wat van die doelen uitzoeken en onderzoeken of het wat is om daar mee aan de slag te gaan. Dat zou wel eens mooie televisie kunnen opleveren en iets goeds voor de gemeenschap en de wereld. Een buurthuis opknappen of reorganiseren? Ontspoorde jongeren op hun goeie pad helpen of een broodnodig weeshuis in Syrië opstarten?
Vragen als: Kan ik dat? Wil ik dat? Kan ik me daarmee verbinden? Eraan werken? Hou ik ervan? kunnen interessant zijn en vermakelijk om naar te kijken. In het verloop van de afleveringen wordt het dan wel duidelijk welke keus het uiteindelijk gaat worden. En dan gaat hij als een speer voor dat doel..!

En natuurlijk zijn er dan allerlei varianten denkbaar. Bijvoorbeeld: Vrouw zoekt doel.
Dat zou dan ook weer kunnen dienen om mannen en vrouwen met elkaar te vergelijken. Hoe doen zij dit en dat? Dat kan lachmomenten opleveren. Maar ook discussie en een mooi inzicht.
Bekende Nederlander zoekt doel? Een leuke variant?

Mijn doel vandaag was om een stukje te schrijven. Dat doel is bereikt. Klaar is Kees en de rest van de dag vrijaf.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten