vrijdag 24 januari 2014

Sven'druk, manipulatie en kiezen met wijsheid

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
Sinds ik afgelopen juni ben begonnen met het schrijven en publiceren van stukjes val ik af en toe van de ene verbazing in de andere.
Niet alleen lezen diverse mensen mijn stukjes, maar er zijn er ook die het prettig vinden om er de dag mee te beginnen. Of zoals een lezer het mooi verwoordde: "Ik begin er de dag mee, wordt wakker, het zet me aan het denken en maakt me bewust. En soms ben je op de koop toe ook nog grappig."
En bedankt, ik voel de druk al toenemen.

De spanning van vandaag is er ook eentje van de cijfers. Deze blog nadert de 10.000 bezoekers en belangstellenden. De teller staat "as we speak" op 9.921. Eigenlijk zou dat getal niet het verschil maken hoe ik me voel, maar ik bespeur wel een soort van "Svendruk".
Sven Kramer zal toch effe goud moeten halen binnenkort. Heel Nederland verwacht het. Nu nog het moment van de wissel afwachten.

Eigenlijk wilde ik het vandaag ook eens hebben over manipulatie. Afgelopen week keek ik wéér met verbazing naar een filmpje van de PVV in het kader van uitzending voor politieke partijen. Ik hoorde niks, het beeld stond stil, alleen letters waren zichtbaar. En er was nog een grijze vogel met blauwe vleugels en een oranje staart in het beeld. Ik las de naam van de partij en de aanduiding voor een petitie.
De woorden: Genoeg is genoeg drongen zich aan me op en probeerden zich van mij meester te maken.
Maar beste PVV, ik héb geen meester. Alleen mijn eigen zuivere geweten.
Nu ben ik gelukkig ook niet zo makkelijk te manipuleren. Je kunt gerust zeggen dat ik een tikkeltje eigenwijs ben. Genoeg? Wat is genoeg? Volgens mij heeft die partij overal genoeg van, maar nog niet genoeg van zichzelf.

Het lijkt mij dat je van een wereld in vrede, met respect voor elkaar en elkanders manier van leven en acceptatie nooit genoeg kunt krijgen.
Een goede herder leidt zijn schapen met aandacht en respect voor de natuurlijke habitat naar de sappigste weiden. Ha, die kan zo op een ouderwets Oudhollands blauw tegeltje. Ik geloof dat ik toch maar eens contact met de Blokker opneem voor een tegeltjeslijn, mijn eigen serie dat lijkt me wel wat.    

19 maart gaan we weer naar de stembus en gaan we zien wat mensen uiteindelijk stemmen.
Ik dacht bij het aanschouwen van dat stilstaande PVV'beeld aan de woorden van de laatst overgebleven ridder uit de film Indiana Jones and the last crusade. Er moest in het verhaal gekozen worden uit allerlei bekers, ééntje daarvan was de Heilige Graal.
"You must choose, but choose wisely."

Ik ben een man met koeachtige trekjes en gelukkig niet zo gemakkelijk te manipuleren. Al grazend op de aardse en internetweide ga ik aan het einde van de dag voldaan er bij zitten met in mijn hand een goed glas wijn. De tijd van herkauwen is dan aangebroken.
Kijken wat de dag heeft gebracht en opgeleverd.

Fijne vrijdag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten