zondag 5 januari 2014

Nutteloze feiten, informatie en navelpluis

Fotografie Mart van Zwam
Fotografie Mart van Zwam
Ja, twitteren doe ik ook met enige regelmaat.
Nu ben ik er niet zo eentje die de wereld wil laten weten wat hij s'avonds kookt,  een slechte of juist goeie dag heeft of dat de kat van de buren is weggelopen? Dat nou ook weer niet.
Ik ben gewoon benieuwd naar van alles en nog wat en deel af en toe eens iets wat in mijn ogen enige relevantie heeft. Tenminste wat mij dan weer grappig, leuk, bijzonder of nuttig lijkt.
Zo, op mijn zoektocht naar de dingen des levens kwam ik het twitteraccount @nuttelozefeiten tegen.
Ik leerde direct al dat vandaag, maar dan in 1997, de laatste Elfstedentocht werd gereden. Leuk om te weten.
Als ik naar buiten kijk dan gaat die tocht nog wel even duren. Ik heb in mijn tuin uitkomende rode rozen. Volgens mij klopt er iets niet in onze natuur.

Het tweede feit wat ik net heb geleerd dat is dat mannen meer navelpluis hebben dan vrouwen. Grappig, maar hoe dat komt dat staat er dan natuurlijk niet bij vermeld.
Nu heb ik dus de keus om het me wel of niet af te willen vragen waarom of waardoor dat verschil bestaat. Ik weet nog niet of ik dat dan wil weten, want wat heb ik er eigenlijk aan?
Vroeger dacht ik trouwens, tot op volwassen leeftijd, dat ik de enige mens op aarde was die elke dag wel een pluisje in zijn navel had zitten. Later bleek dat gelukkig niet zo te zijn en nog voel ik de gedeelde opluchting van mijn navel en mezelf. Navelpluis; een grappig fenomeen.

Nog eentje? Stockholm (we weten allemaal wel waar dat ligt of anders zoek je het maar even op) komt van de woorden Stock (een blok hout) en Holm (eilandje). Informatie en een feit, hopelijk kun je er iets mee?
Je weet het toch maar nooit. Misschien doe je vandaag wel een gezelschapsspel zoals Triviant, als je dan toevallig die vraag krijgt dan weet jij nu het antwoord. Punt gescoord!

Ach, nutteloze feiten of juist erg nuttig. Stel je voor dat je vandaag op een verjaardagsfeestje zit en per toeval naast een persoon bent beland waarmee het kletsen een beetje stroef verloopt? Gewoon en "Out of the blue" roepen dat, op de kop af vandaag, maar dan in 1997, de laatste Elfstedentocht werd gereden. Vóór je het weet komt het gesprek zomaar weer lekker op gang.
En van de Elfstedentocht schiet je dan gewoon door naar tulpen en molens. Of Rutte en koop eens een boot, Stockholm, vakantieplannen, de diepte van je navel of de grootte van een aanwezig pluisje.

Het leven is een feit, dat is goed en nuttig om te weten.

Fijne zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten