dinsdag 28 januari 2014

Polare, boeken en de winkel

Ik ben liefhebber en kan er eindeloos van genieten. Boeken, boeken en nog meer boeken. Boeken verschaffen mij informatie, inzicht, ontwikkeling en bezorgen momenten en uren van absoluut genot.
Gisteren liep ik er nog, in de boekwinkel van Polare in de binnenstad van Nijmegen. Een mooie winkel met een prachtige collectie boeken, ruimte om rond te neuzen, hartelijke mensen om je te helpen en héérlijke koffie.

Vandaag is de deur dicht, de boekhandel zit in zwaar weer. Mensen zijn minder gaan lezen of kopen op het handige internet. In mijn tijd, lang gelden was ik tien jaar een boekhandelaar, was er ook al sprake van een crisis. En ook die is overleefd, dus er is wel hoop voor de lezende mens.

Een boek koop je niet zomaar, of je moet al een idee of uitdrukkelijke wens hebben. Een boek kopen vraagt een zekere aandacht en respect. Voor mij best lastig om me te focussen. Meestal leiden andere boeken me af, laten hun meest aantrekkelijke kant zien.
De letters, afbeeldingen of foto's lijken geluid te maken. Boeken roepen dat ik ze moet kopen en ik wil ze hebben. Ja, ik ben hebberig en ik wil er daar absoluut geen medicijn voor.

Bij de bieb is het ook leuk en gezellig. Je kunt er alles vinden wat je zoekt. De rijen gevulde kasten zijn eindeloos. Je kunt er terecht voor cd's, een mooie film, bladmuziek of een goed boek. In deze dagen trouwens is de koffiehoek in de bieb goed gevuld met mensen vanwege de snijdende wind buiten en de toch nog aanwezige crisis. Hoe vaker ik in de bieb kom des te meer begin ik gezichten te herkennen. De crisis heeft schijnbaar zijn tol geëist. Gelukkig zie ik steeds vaker mensen met goed gevulde tassen door de winkelstraten dus blijkbaar komt er beweging in ons consumentenvertrouwen.
Maar goed, de bieb heeft één nadeel...je moet de boeken weer terugbrengen.

Ik hou van boeken, de grootte en uitvoering, voor en achterkant en het omslaan van de pagina's. De geur van een boek is soms als een welriekend parfum. Een vers gedrukt boek kan het effect hebben van een zojuist gebakken brood. Bij tweedehands boeken is de geur duidelijk anders, meer doorleeft.

De boekhandel. Een wereld op zich en een oase in de drukte van alledag.

Fijne dag.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten