zondag 12 januari 2014

Een draak, temmen of tam maken

Ooit sprak mijn mentor de wijze maar simpele woorden: "Mart je kunt een draak nooit temmen, wel tam maken." Die woorden bleven me altijd bij en nog steeds gebruik ik ze.

In Israël overleed oudpoliticus en militair Ariel Sharon. Geliefd door de een, gehaat door de ander.
Het is in dat deel van de wereld een met de nodige zwaarte beladen geschiedenis tussen allerlei landen. En het blijft maar doorgaan. Zolang de een de ander verwijten blijft maken, land (oneerlijk) verdeelt of niet, en de ander bommen en granaten (of stenen) naar de een blijft gooien gebeurt er nooit iets echt wezenlijks.
Wie er ooit met de ruzie is begonnen weet niemand denk ik meer, is ook niet meer te ontrafelen.
Het is mij te ingewikkeld allemaal, daar mogen wat mij betreft anderen zich de tanden op stuk bijten. Ik zie liever de dingen in het klein en daardoor groot, dat kan ik tenminste nog een beetje overzien.

Terug naar de draak en het tam maken. Ik kan me nog redelijk goed de beelden herinneren uit de film Avatar waarin de hoofdpersoon Jake een draakachtige vogel besteeg. Snel moest hij met het uiteinde van zijn lange vlecht contact maken met de "bedrading" van zijn vogel. Prachtig was in beeld te zien hoe de verbinding tot stand werd gebracht. Een elektrische uitziende maar spirituele connectie.
Uiteindelijk werd de vogel zijn partner en vriend, samen stegen ze tot enorme hoogte.

Als je denkt de strijd gewonnen te hebben dan heb je al het een en ander verloren.
Een muur bouwen helpt ook niet, dat zagen we ook al in de geschiedenis. Op den duur valt een muur.

Als je het leven niet ziet als een strijd, maar als een vriend?
Volgens mij heb je dan ook al véél gewonnen.

Fijne zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten