maandag 20 januari 2014

Zalm, overtuigd en de stroom

Heb je ook zo genoten van het tussen de schuifdeurenoptreden van Gerrit Zalm op het personeelsfeestje van de bank? Ik zag het op het journaal en heb het later op het internet nog eens helemaal bekeken.
Op zich zag het er wel allemaal grappig uit, maar of mijn vertrouwen in banken en de mensen die daar werken nu een enorme boost heeft gekregen? Nou nee, niet echt. Moeilijk om een topman van een bank nu nog heel serieus te nemen. Wanneer ik een topgesprek met een van die mannen zou hebben zou ik maagdelijk blauw, grote borsten en dikke billen zien in combinatie met het oudste beroep ter wereld.

Onze Gerrit doet zijn naam wel eer aan. De Zalm is de enigste vis ter wereld die stroomopwaarts zwemt. Een mooie vis is de zalm en lekker. Héérlijk met een goed glas wijn.

Op het internet las ik even de informatie over de zalm. Het schijnt dat de vis stroomopwaarts kan zwemmen door gebruik te maken van draaikolken en de turbulentie in het water. Ze krommen hun lijf van links naar rechts en glijden zo tussen de turbulentiegebieden door. Best slimme vissen, ze passen zich gewoon aan en gaan toch op hun doel af, tegenwerking van de stroom of niet. Respect en een diepe buiging voor de zalm.

Hoe ik nu op die dragqueen en grappig optreden van ex-minister Zalm kwam? Ik was aan het stoeien met het woord overtuigd. Ik las dat Mark Rutte overtuigd is van zijn eigen gelijk. Hij wil, volgens velen met een te zware delegatie, naar Sotsji. Mark zwemt gewoon tegen de stroom in zou je kunnen zeggen en doet straks zijn ding.

Het woord overtuigd heeft ook te maken met zeilen (ook weer water trouwens). Je kunt je boot of schip, ik weet nooit het precieze verschil tussen die twee) overtuigen. Dat wil dus eigenlijk zeggen teveel tuig aan boord voor de weersomstandigheden, met alle mogelijke gevolgen van dien.
In de zeilwereld hebben de zeilers het trouwens ook over het fenomeen "Schijnbare wind". Dat is volgens wikipedia de resultante van de windsnelheid en de snelheid van bijvoorbeeld het zeil bij het zeilen zelf. Die snelheid kan velen malen groter zijn dan de windsnelheid.
Volg je het nog? Zelf haak ik namelijk af en zoek wel iemand die me dat in begrijpbare taal kan uitleggen. of me uitnodigt voor een praktische les en tochtje op een boot, of schip.

Soms is het leven niet wat het lijkt en moet je even een zeil bijzetten of juist minderen, maar niet overtuigen. Tegen de stroom ingaan kan natuurlijk ook. Dat is een mooie uitdaging. het vergt moed en aanpassingsvermogen.

Ik wens je een fijne stroom vandaag en voor vanavond alvast smakelijk eten.

Fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten