maandag 19 augustus 2013

Snelheid van leven

"Mensen van nu leven in een speedboot en wij psychiaters roeien met te kleine riemen in reddingsbootjes." Ik hoor het Psychiater Dirk de Wachter nog zeggen in een interview i.v.m. zijn nieuwe boek "Borderline Times".
Juist wat hij zegt over de snelheid van leven en het soms onvermijdelijk uitvallen van mensen omdat ze de snelheid van leven niet volhouden, blijft mij maar intrigeren.
Ik moet echt zijn boek aanschaffen en heerlijk verslinden.

Gisteren was het zondag en meestal is dat qua avondeten toeleven naar het moment van Studio Sport. Ja hoor ik ben er ook zo een. Heerlijk ontspannen, met het bord op schoot klaarzitten in afwachting van de gladiatoren van dit moment. De chili dampend op mijn bord was brandstof voor mijn lijf. De beelden op t.v. prikkels voor mijn ogen.
Studio Sport is flitsend, mooie openingstune met kleur en vorm en lekkere, herkenbare muziek. Door de jaren heen verandert er niet veel aan de basis van het deuntje wat ik hoor. Wel is de vormgeving in beeld strakker, kleurrijker en vooral sneller geworden. Ik wordt geraakt, opgezweept en klaargestoomd voor wat komen gaat. Nu gaat het gebeuren, mijn verwachtingen nemen ook steeds grotere vormen aan. De lat ligt hoog.
De chili gaat met nu met een steeds hogere snelheid tussen mijn lippen en ontmoet mijn tong. Mijn smaakpapillen  hebben nauwelijks tijd om mij signalen door te geven. Is ook van ondergeschikt belang, ik heb nu andere prioriteiten. Ik wil aan de hand genomen worden en geëntertaind. Maar oh wee grote baas van Studio Sport, als je me niet naar een hoogtepunt voert en ik me lekker voel, dan blijf ik met een leegte achter.

Voordat de grote voetbalshow begon kwam ik even, tien minuten, terecht in een programma van omroep Max. Het jaarlijkse bloemencorso. Ik zag het opmaken van wagens wat veel aandacht, energie en tijd vraagt. Het programma was traag, trager, traagst. Ik haakte snel af. Hoop wel dat mijn moeder heeft gekeken, echt iets voor haar. Ik wil meer en sneller.
Nee dan schakelen naar Net 2. Een documentaire over Ozzy Osbourne en Black Sabbath. Het ruige leven van Rock and Roll, sex en vooral enorme hoeveelheden drank en drugs. Wat een wild leven met enorme excessen en uitspattingen heeft die man gehad. Met enorme snelheid door het leven, alleen maar vol te houden door gebruik van drank en drugs. De muziek die hij maakte was niet mijn "cup of tea", maar ontluisterend was het om te zien hoe hij als oude pensioengerechtigde rocker en menselijk wrak op het podium nog zijn ding probeert te doen.
"Diep in zijn hart is hij erg, erg onzeker" verklaarde zijn vrouw in het interview. Iets dergelijks vertelde de psychiater ook.

"De mensen van nu leven in een speedboot." De zin galmt nog na en heeft op mij indruk gemaakt.
"Sommige mensen leven op ramkoers" zou ik als aanvulling willen geven. Vandaag maar flink aandacht geven aan mijn snelheid van leven en eten.

Fijne dag.


1 opmerking:

  1. Beste Mart, dan ga ik toch voor het bloemencorso. De snelheid waarmee dat gefilmd is, maakt dat ik kan genieten van alle beelden, in rust en detail. Dit veel liever als al dat geflits en maar herhalen wat we 5 minuten voor de reclame ook al zagen. Ik wil genieten van wat ik zie en niet voor veel te vroeg seniel worden geacht.

    BeantwoordenVerwijderen