zondag 11 augustus 2013

Ik ben eerst, jij tweede en dan jij maar derde

Derde wereld.
Een begrip en ik realiseer me ook dat ik me niet op glad ijs moet gaan begeven. Ik ben geen politicus, econoom of jurist, maar gewoon een mens met een hart.
Als kind vroeg ik me soms af waarom arme mensen uit de derde wereld kwamen en waar zich dat bevond op aarde. Ik wist wel dat het daar heet kon zijn, aangezien de mensen op de foto's niet veel kleding aan hadden. En ze waren ritmisch, ze konden goed dansen. Ik was nog echt een jochie.
Die hongerige arme mensen, die mensen waar wij op de lagere school geld voor spaarden. Aangezien ik vroeger op een Katholieke basisschool zat, spaarden we ook een tijdje voor de missie. Geloven zoals toen werd voorgeschoteld doe ik trouwens al heel lang niet meer, ik heb mijn eigen rijk gevulde bord gecreëerd.

Volgens Wikipedia is de term derde wereld land in de jaren vijftig ontstaan. Er was in die jaren nog sprake van twee machtsblokken op deze aarde. Een eerste wereld, de landen aangesloten bij het Navo-bondgenootschap en de tweede wereld, gevormd door leden van het Warschapact. Wat mij opvalt is het subtiele verschil in klank tussen bondgenoot en pact. Elkaars bondgenoten zijn klinkt voor mij als een soort vriendschap en pact (verdrag) als het pact wat je ook met de duivel kunt afsluiten.
Verder is er nog een vermelding dat het, in het geval van de derde wereld, het vaak gaat om een natie die door een nadere natie werd gekoloniseerd. Zeg maar gerust; bezet, ingepikt, uitgebuit of zoals je wilt geknecht.

Verdeling. Stel je voor dat 'n man (kan natuurlijk ook een vrouw zijn) meer geld heeft dan een andere man, dan kan dat hem best een lekker gevoel geven. Als hij veel rijker is, rijker dan die ander, dan is dat misschien wel héérlijk, geeft het macht en streelt het zijn ego. Door minder te hebben geeft de tweede man de bevestiging dat de ander, de eerste, een rijk man en machtig man is.
Heeft het dan ook met bevestiging te maken, dat we niet gewoon eerlijk kunnen delen? Ik vraag het me af.

Hoe ik nu op dat onderwerp van indeling en verdeling kom? Het is augustus, oogstmaand, feest.
We gaan met z'n allen op allerlei fronten heerlijk de oogst binnen halen. Dat kan op het land zijn, in jouw eigen omgeving of gewoon in jezelf.
Oogsten van wat je hebt ontvangen? De oogst van een heerlijke warme zomer...

En daarna héérlijk eerlijk delen.

Fijne zondag.





2 opmerkingen:

  1. Jij bent in elk geval volop aan het oogsten! En aan het delen!! Weer 2 mooie stukjes, vandaag en gisteren. Je hebt je bron wel gevonden... En dat beeld met die emmer spreekt me erg aan! Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen