maandag 5 augustus 2013

De binnenste binnenkant

Gisteren was het koopzondag in Nijmegen. Zelf was ik ook een paar uur in de binnenstad. Een drukte van belang, drommen mensen, heerlijk warm zomerweer, de terrassen zaten weer vol.
Shoppers die hun slag hadden geslagen, plastic tassen met de naam van de winkel erop geprint. Het leek even of onze economie een boost had gekregen. Het begin van de maand, het salaris is binnen.
Zomerse kleding. Een behoorlijk groot aantal vrouwen had echt hun best gedaan om de buitenkant van zichzelf zo mooi en aantrekkelijk mogelijk te maken.
Een mooi straatbeeld. Ik moest weer denken aan twee titels van boeken: "Rokjesdag." en "Opwaaiende zomerjurken.". Waarom bestaat er nog geen pakkende titel voor de hotpants? De bijnaam: "Daisy Duke" is er wel. Voor de liefhebbers; die bijnaam is ontstaan tijdens de uitzendingen van de serie "The Dukes of Hazard". Leuke quizvraag.

In mijn achtertuin staan de restanten van wat ooit een mooie kronkelwilg was. De dikste van de drie overgebleven stammen is nu bezig haar schors te verliezen. Langzaam, stukje voor stukje, komt de binnenkant te voorschijn, het afgepelde hout. Een natuurlijke striptease zou je kunnen zeggen. Wat me blij verrast zijn de schoon en puurheid van het hout en de kracht die het uitstraalt.
Als de schors de buitenkant is dan is het hout van de stam de binnenkant toch? Maar als ik het hout laag voor laag verwijder, dan kom ik toch ook bij de binnenkant? Is het hout van de stam de buitenkant wanneer de schors er helemaal af is? Wordt binnenkant van nu dan straks buitenkant?
En als ik het hout van de stam laag voor laag strip d.m.v. schuren of door een beitel te gebruiken kom ik dan wel bij een binnenkant of is die er gewoonweg niet ? En wat als de binnenkant wel bestaat maar niet zichtbaar voor me is?
Kijk dit soort dingen vind ik zelf behoorlijk verwarrend.

Mijn binnenkant, die is voor mij niet zichtbaar, ik ken 'm wel, door en door. Intens voelen doe ik 'm ook.
Vandaag heb ik een afspraak met mijn binnenste binnenkant. Over reizen gesproken.

Fijne dag vandaag en laat je buitenkant niet verbranden in de zon. Goed smeren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten