zondag 4 augustus 2013

Melk uit een pak en vlees uit de fabriek.

Gisteren ging het in mijn blog over de schoonheid van imperfectie. Wat schetst mijn verbazing?
In het het journaal van gisteren ging een item over het maken van vlees via stamcellen. Oh ja, ze zijn ver in de wetenschap. Gehakt lukt al best redelijk om te maken, een hamburger is een feit. Smakelijk en in de buurt komend van echt. 
Oh, door de mens gemaakt vlees komt er wel aan hoor! De professor die geïnterviewd werd, vertelde (in een ander programma) dat, over pakweg een jaar of 50, er wereldwijd nog maar 50.000 koeien nodig zijn om daar de stamcellen uit te halen. De laboratoria en de fabrieken doen dan de rest om ons vlees te maken. Die 50.000 gelukkige koeien (met zulke prachtige gele labels aan de oren!) zorgen dan voor de basis die nodig is om te leveren. Dan kweken en het vlees produceren om de rest van de wereld te voeden.   
Wat we, in bijvoorbeeld Nederland en dus ook Nijmegen , doen met de grond die vrijkomt nadat al die koeien uit de wei zijn verdwenen? Bijvoorbeeld kinderen op laten spelen, zei hij. Dat klonk mij een tikkeltje naïef in de oren. Ik schat zo in dat er best projectontwikkelaars zijn die met die vrijgekomen grond wel raad weten.  

Grappig was ook dat dezelfde professor in het item zegt dat de biefstuk die van de slachter afkomt "kakelvers" is. Euh...verkeerd rund geslacht?
Nog eentje? De hamburger die de mannen in het filmpje na het kweken van het vlees opeten smaakt bijna, volgens de professor, als een hamburger die "uit een koe komt". Ik wil even niet weten uit welke uitgang.  

Er zijn kinderen die met volle overtuiging vertellen dat melk uit een pak komt en geld gewoon constant uit de muur.
Zo gek is dat nog niet gedacht, vlees komt straks gewoon uit de fabriek.
Vandaag ga ik voor vegetarisch, lijkt me een prima plan!

Ik wens je een fijne, echte dag. 

1 opmerking:

  1. Ik hoorde het ook met een half oor toen ik in het nieuws viel.
    Weer leuk verwerkt, zo'n gebeurtenis. Die fabriek van jou is ook aardig productief, om uit alles wat je hoort ook iets totaal nieuws te maken: voedsel voor de geest en vaak ook stuff ter training van lach- of glimlachspieren...
    Ga zo door, en een krul (plus zoen)van de juf!

    BeantwoordenVerwijderen