maandag 26 augustus 2013

Glimlachen om het mysterieuze en wat je toevalt

Mooier en meer bijzonder kan het soms niet. Ben ik al een aantal uren aan het worstelen voor een pakkend, mooi en zeggend onderwerp voor mijn blog en dan komt het opeens uit een onverwachte hoek.
Alle dagen dat ik nu zo bezig ben stroomt het als vanzelf, een onderwerp komt op mijn pad en het uitwerken kan beginnen. Vandaag kwam het, tot mijn verbazing, niet.
Dan maar pauze, ontbijten, douchen en de volgende koffie.

Op de trap naar beneden lopend moest ik opeens denken aan die prachtige portretfoto gemaakt door fotograaf Arnold Norman van de musicus Leonard Bernstein. De man gezeten in een lege zaal, dirigentenstokje in zijn hand en op het papier. Voor zich een enorm boekwerk vol met noten, de partituur.
Ogenblikkelijk kwamen de mooiste klanken in mij naar boven, van zijn allermooiste symphonieën tot aan de prachtige muziek uit de opera "The west side story.". Een moderne versie van het aloude prachtige "Romeo en Julia".
Wanneer ik dan, met die mooie muziek in mij, ga zoeken op internet dan zie ik tot mijn verbazing dat hij eigenlijk gisteren jarig zou zijn, geboortedatum 25 augustus 1918.
Helaas leeft hij niet meer, op 14 oktober 1990 is hij overleden. Bijna een half miljoen mensen stonden, rijen dik, langs de weg in New York om hem uitgeleide te doen.
Nooit zal ik zijn lessen, die af en toe op t.v. werden uitgezonden, vergeten die hij gaf aan studenten op Harvard. Op zijn eigen wijze gaf hij door wat hij wist, voelde en zijn enorme levenservaring. De lessen gingen niet alleen over muziek, maar ook filosofie, literatuur en het leven. En altijd mensen wijzen op hun eigen gevoelswereld, dat vond toen al zo bijzonder.
Leonard, ik mag hem even zo noemen, is een van de mensen die mij persoonlijk veel heeft gegeven en bijgebracht. Mede door hem zet ik een schakel aan die mooie ketting wat leven heet.

Voor mij is zo'n moment van het even niet weten en daarna een nieuwe impuls van inspiratie op de trap krijgen een mysterieus cadeau.
Dat wat je toevalt, dat komt. Vertrouw er maar op.
Fijne dag.



Leonard Bernstein, conducting the Philharmonic Orchestra 1968
- Arnold Newman



Geen opmerkingen:

Een reactie posten