vrijdag 23 augustus 2013

Choreograaf van een wonderschoon ballet

Wie kent het niet? De afwas.
Er zijn momenten dat ik hevig verlang naar een machine die het voor me doet. Kopjes, borden, bestek, pannen. Alles erin, knop indrukken en het ding doet de rest. Wonder boven wonder komt het er op een later tijdstip gewassen en schoon weer uit. Ondertussen kan ik mijn tijd heerlijk besteden aan andere leuke dingen.
Maar nee, ik heb er geen. De afwas doe ik, nog steeds, met de hand.
Het proces en de handelingen van "de afwas doen", kunnen ook mooie momenten opleveren. In mijn herinnering koester ik nog steeds de gespreksmomenten die er tijdens het afwassen waren. Ik heb ze gebundeld in een boekje en opgeslagen in mijn hart.
Gesprekken over school, liefde, werk, voetbal, t.v. programma's, familie. Lachen en geuite frustraties gingen hand in hand.


Afwassen kan veel opleveren, mij in ieder geval. Afwasmiddel in de spoelbak, schuursponsje in de hand, vette pan erin en poetsen. Een tijdje ga ik heftig heen en weer om de restanten van het bakgedrag te verwijderen.
Er is een moment tijdens het werk dat ik me plotseling sterk bewust wordt van de vormen en kleuren die voor mijn ogen ontstaan en ook telkens weer veranderen. Met elke beweging van mijn hand ontstaat weer iets nieuws en unieks. Ik zie en ervaar. Ik kijk alsof ik water zie branden. Een kleurrijk schouwspel voor mijn ogen. In het kader dat ik creëer ontstaan compositie en vlakverdeling.
Plotseling ben ik choreograaf van een wonderschoon ballet.

Met de hand de afwas doen, momenten van intens geluk.
Fijne dag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten