dinsdag 27 augustus 2013

Smakelijke voeding voor het innerlijke


Brood, beleg, paprika, koffie, kaas, aardappels, broccoli, tomaten, suiker, yoghurt, kip...
Mijn boodschappenlijstje ligt al klaar en ik heb het wel zo'n beetje. Of er moet op het laatste moment, wat wel vaker voorkomt, nog een ingeving komen zodat mijn lijstje nog iets langer wordt.
Ik moet vandaag boodschappen doen. Voedsel kopen om de boel, mijn lijf, op een prettige manier aan de gang te houden. En dan lekker koken, liefst met muziek op de achtergrond en een glas wijn op het aanrecht. Zonder al die voedingsstoffen, vitamines, mineralen enz. die ik vandaag ga shoppen zou het binnen een relatief korte periode over en uit zijn.

Maar ik ben ook bezig met een andere "shoppinglist". Ik moet ook mijn geest en ziel voeden. Het einde van de vakantie hebben we nu al een paar weken gehad. In mijn buurt zijn de kinderen alweer begonnen met zich te ontwikkelen op school, de avonden worden alweer een ietsie pietsie korter en een paar dagen geleden was het Prinsengrachtconcert al op t.v. te zien. Allemaal signalen die ons voorbereiden op de tijd die komen gaat.
Shoppen voor geest en ziel is leuk. Op mijn lijst komen dingen die, volgens mij, goed zijn voor mijn innerlijk. Een bezoek brengen aan het Valkhofmuseum, Noordbrabantsmuseum en het Rijksmusum in Amsterdam. Het boek van Dirk de Zwager kopen of lenen in de bieb, misschien nog een cursus gaan volgen. Wandelen en fietsen op de Veluwe en ik moet ook weer nodig eens naar een popconcert en de stadsschouwburg. Een wandeling aan zee en genieten van licht en water komt ook op het lijstje. Ik heb nog wel een aantal mooie wensen.

Vooral in deze tijd van bezuinigen, zeker ook op kunst en cultuur, is het goed om voldoende innerlijk voedsel te blijven consumeren. En het is niet alleen gezond voor jou en mij, maar ook gewoon érg lekker!

Ik heb alvast iets voor je op tafel gezet, kun je gewoon heerlijk tot je nemen. Nessum Dorma door Luciano Pavarotti. De vertaling krijg je er als toetje bij.

Smakelijk en een fijne dag


Niemand mag slapen! Niemand mag slapen!
Zelfs jij, oh Prinses,
in jouw koude kamer,
kijk naar de sterren,
die trillen van liefde
en hoop.

Maar mijn geheim is in mij verborgen,
mijn naam, die niemand zal kennen.
Op jouw mond zal ik hem uitspreken,
wanneer het licht zal stralen,
en mijn kus zal de stilte doen verdwijnen,
wat jou de mijne zal maken.
(Niemand zal zijn naam kennen...
en wij moeten, helaas, sterven, sterven!)

Verdwijn, oh nacht!
Sterren gaat onder!
Sterren gaat onder!
Bij het ochtendgloren zal ik overwinnen!
Bij het ochtendgloren zal ik overwinnen!
Ik zal overwinnen!
Ik zal overwinnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten