dinsdag 13 augustus 2013

De kunst om in het moment te blijven

"Het moment is nu, sta er bewust bij stil." of  "Het leven is een aaneenschakeling van momenten."
Dit las ik in een boek dat bedoelt is om te helpen een betere bewustwording te creëren. Door bewuster in het leven te staan gaat de kwaliteit van je leven omhoog is mij voorspeld en tenslotte ook beloofd. En beloofd is beloofd.
Dat is wat veel mensen toch willen? Kwaliteitsverbetering?
Leven bij en in het moment. Maar hoe doe je dat nu in de dagelijkse praktijk, in de waan van alle dag?

Gisteren, laat in de middag, fietste ik ik richting mijn huis. Het fietspad was lang en lag naast het spoor. Ik zoefde met hoge snelheid en de wind in mijn haren.
Ik dacht aan het eten wat ik direct zou gaan koken. Wat moest ik allemaal doen? Oh ja. Aardappels bakken, wortels raspen, snijden, een pan opzetten, heet water. Emails checken. Is er nog post? Die arme oude koningin om haar zoon te verliezen, dat is echt erg. Ik krijg mijn to-do-lijstje van vandaag nooit af. Is er nog iets moois op t.v. vanavond? Oh ja, ik passeer het punt waar vorige week bijna iemand voor de trein sprong. Best veel wolken aan de lucht, houden we het droog? Zal ik morgen op pad gaan om te fotograferen? Ik moet mijn moeder nog bezoeken.
Oh, al die gedachtes kunnen elkaar snel opvolgen en zelfs overlappen. Ik heb zo van die momenten, dat ik zó weer bij een andere gedachte ben.
Het moment is nu, schiet, als ware het een afgeschoten balletje door de flipperkast van mijn gedachtewereld. Het is makkelijker gezegd dan gedaan om in de praktijk héérlijk bewust stil te staan bij het moment.

"We zitten als mens met z'n allen in een speedboot" hoorde ik opeens in de flipperkast. Dat was het signaal dat ik nodig had. De stroom aan gedachtes stopte even. Het balletje in de flipperkast viel in een gat, geen andere gedachtes meer, geen flitsende lampjes, geen punten maar stilte.

Ah, rust. Wat lekker. Op de fiets genieten van de door mij veroorzaakte cadans.
Even bewust genieten van het moment.  

Het moment is nu, geniet ervan. Of ben je in gedachte al op reis?
Fijne dag.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten