woensdag 14 augustus 2013

I like, you like en wij liken

Like me, like this, like that.
Ik moet het even delen. Op dit moment kan ik mijn ogen niet open doen in de echte dagelijkse wereld of in de wereld van internet en Facebook of ik krijg een uitnodiging om te liken.
Ondertussen is het een behoorlijke overkill geworden.
In bijna elke winkel waar ik kom of langsloop wordt ik gevraagd te liken. Er is geen ontkomen meer aan, dit is de tijd van liken en geliked worden. Er moet worden gescoord.
Heb je niet een redelijk aantal likes dan lig je eruit, helaas pindakaas. Pindakaas zou ik trouwens direct en zonder nadenken liken. Pindakaas met stukjes noot, mmmm lekker.

Zou er bij onze Koning en Koningin een bordje naast de voordeur hangen met een uitnodiging om te liken? Er is al een enquête onder de Nederlandse bevolking geweest naar de eerste dagen van zijn Koningschap, hij doet het hartstikke goed en leuk. De Nederlanders zijn zéér tevreden en blij met hem en zijn mooie en leuke Koningin. Het is ook een mooi paar.

Het liken, het beeld met het duimpje omhoog heeft ook een sterke zeggingskracht. De Romeinen gebruikten het al. Ze gaven met een duim omhoog gestoken een signaal af dat iemand mocht blijven leven. Een bijna almachtig en magisch gebaar. Duim naar beneden en je kreeg een wisse en gewelddadige dood.
Als een kind valt en pijn heeft aan zijn of haar knie, dan is er altijd wel een toverende Opa die zegt: "Lach eens tegen het duimpje?" Pijn is weg en de tranen drogen op.  

Op Facebook vergissen mensen zich soms ook en drukken ze al direct op het vind ik leuk knopje. Ik durf te wedden dat, wanneer ik vandaag een berichtje plaats op Facebook dat mijn buurvrouw helaas is overleden, dat er dan minstens één persoon is die op het knopje ik vind het leuk drukt. Gegarandeerd.

Ja, het is een krachtig beeld en de L van Like heeft op mij in ieder geval een effect. Wanneer ik op dit moment een lesauto zie rijden, met een knots van een L op het dak, dan ben ik al direct op zoek naar mijn innerlijke vind ik leuk knop.

Ik steek mijn duim omhoog en like deze dag. Ah, dat voelt goed.
Fijne dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten