maandag 2 juni 2014

Excellentiedruk, Brilleren en Perfect-Imperfection


En wéér kwam ik zo'n mooi woord tegen: Excellentiedruk
In een stukje over Generatie Y kwam naar voren dat jongeren niet lui zijn maar vaak last hebben van Excellentiedruk. Presteren dus, bovenmaats en rap. Geen zesjes of zeventjes maar veel hoger.
"Ons ogenschijnlijke gebrek aan keuzes komt niet door een afwezigheid van interesse, lef of motivatie, maar door een angst niet aan de verwachtingen die ons ingeprent zijn te kunnen voldoen."

Lijkt mij een belangrijk signaal. Maar goed, Excellentiedruk. Na even online rondgeneusd te hebben kwam ik bij excelleren en daarna bij het woord "Brilleren" uit. Nooit van gehoord.
Brilleren: Uitmunten of schitteren laat Encyclo.nl me weten.
Brilleren leek mij zo op het eerste oog een werkwoord voor Opticiens? Een beetje schittering in een bril is trouwens voor ons fotografen ook soms een doorn in het oog.

Na het beluisteren van tekst van John legend en de mooie zinnen: "Love your curves and all your edges. All your perfect imperfections" moest ik opeens weer denken aan de Oude Grieken.
Zij waren, lang geleden,  in staat om een beeld uit marmer te maken dat anatomische gezien perfect (naar verhoudingen) klopte, maar toch miste het iets. Het bleef knagen, het was niet goed genoeg. Het leven was eruit gemodelleerd.
Ik noem het maar, vrij simpel gezegd: "Perfectie slaat het leven dood".

Ik wens je een perfecte avond.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten