vrijdag 12 juli 2013

De uitnodiging...

Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) schilderde dit prachtige werk "La Promenade". Je proeft de warmte, ervaart het prachtige licht en de losse toets van de penselen die aangestuurd zijn door een werkelijk meesterlijk schilder. Een impressie van een moment. Als toeschouwer wordt je betrokken tijdens een intiem samenzijn.
Er is hier sprake van een uitnodigend gebaar: "Zal ik u voorgaan?", in die tijd was er nog sprake van gepaste afstand, van u en als man galant zijn.
Hoeveel galante mannen zie je nog rondom je heen of op straat? Soms sta ik zelf werkelijk verbaasd van een blik en oogopslag die je kunt krijgen wanneer je een vrouw vóór laat gaan bij een deur of haar in een jas helpt. Mannen probeer het maar eens uit!

Terug naar het uitnodigende gebaar van de man. Ik heb de afbeelding van het schilderij gespiegeld in Photoshop, zie onderstaande twee voorbeelden. De een is het origineel, de ander een gespiegelde versie. Ik ga niet verklappen welke het origineel is, misschien ken je het wel en anders kun je het ook opzoeken op internet.
Ervaar je de gevoelswaarde? Bij welke afbeelding heb je meer het idee van een (veilige) uitnodiging?
Bij welke van de twee afbeeldingen blijft je blik meer op de jurk van de vrouw gericht of op het gebaar van de man? Waar zit de mooie speelsheid van de romantische setting, de lichtere toets van ik wil wel, maar...
Test jezelf als je wilt en wees benieuwd naar wat je gevoel je te vertellen heeft.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten