donderdag 25 juli 2013

Liefdessloten op de Waalbrug.

Is er iets aan het ontstaan in Nijmegen? Aan de Waalbrug zag ik aan de zijkant drie sloten hangen, op slot en zonder de passende sleutel.
Liefdessloten, op één ervan staan de namen van Dennis en Hienke. De sloten zijn stille en sterke getuigen van liefde en de verbintenis tussen twee mensen. Een prachtig, bijzonder en kostbaar moment zal het zijn geweest, het slot vastmaken, elkaar kussen en de sleutel in de Waal laten vallen.
Ik weet niet hoe lang die sloten er al hangen, misschien sinds kort? Er is op de sloten nog geen roest te zien.

Het schijnt dat het aanbrengen van liefdessloten ergens in de jaren tachtig is ontstaan, in Hongarije. Een beweging ontstond. Nu zie je op veel plekken op de wereld allerlei bruggen behangen met sloten. In de film: "Ho voglia di te" is een scene te zien waar een slot wordt bevestigd aan een brug, een mooi moment.
Het stukje film onderaan de tekst heeft geen ondertiteling en dat is juist zo mooi. Geniet van de Italiaanse klanken van de uitgesproken woorden, het klinkt als muziek in je oren.

Alhoewel we met z'n allen ons best doen is Nijmegen nog steeds geen Rome, Milaan of Parijs, maar een begin is in ieder geval gemaakt. Een stap is gezet. Drie sloten...
Dennis en Hienke, aaaahhhh.

Ik ben benieuwd hoe de Waalbrug de komende tijd eruit gaat zien, misschien wel behangen met verschillende sloten. Ik verheug me op de verandering, wordt vervolgd. :-)  
   








Geen opmerkingen:

Een reactie posten