donderdag 4 juli 2013

Onderzoeken en ontdekken!

Onderzoeken in de kunst is het ontdekken van jezelf en de mens.
Net zoals een ontdekkingsreiziger in vroegere tijden veel moed en visie nodig had en veel frustraties opliep om uiteindelijk zijn ontdekkingen te doen, is dat ook vaak bij een kunstenaar het geval. Er zijn in de kunst moed, lef, doorzettingsvermogen, knokken, visie en een portie hard werken nodig om je doel te bereiken.
Een aantal voorbeelden? Piet Mondriaan maakte uiteindelijk kunstwerken van vierkanten, rechthoeken en lijnen, met behulp van verf en plakband, Lucio Fontana pakte een mes, sneed dwars door het canvas heen wat hij op dat moment aan het beschilderen was en vond de diepte die hij zocht. Andy Wharhol begon soepblikken te schilderen en Gilbert and George stonden in een gallery op een ronddraaiende sokkel als levende kunstwerken en zongen er een Engels deuntje bij.
Zo zijn er talloze voorbeelden in de geschiedenis, van kunstenaars die "out of the box" konden denken, voelen en ervaren. De ontdekkingsreizigers van het leven, zo noem ik ze maar, verkenners van het onbekende.
Zelf wil ik, al heel lang, antwoord op de volgende levensvragen: Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar ga ik naar mijn dood naar toe?
"Wat heb IK dan aan dat ontdekken van die kunstenaars? Ik hoor het je bijna zeggen!

Sssttt, als je goed luistert, hoor je in het kunstwerk misschien het antwoord...








René  Margritte

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten