donderdag 11 juli 2013

Steichen en het raffinement van vormgeving en licht.

"Light is a charlatan."

Gisteren in het Foam geweest in Amsterdam. Een geweldig mooie tentoonstelling met een overzicht van een deel van het werk van fotograaf Edward Steichen (1879-1973).
Diep onder de indruk van de eerste tot en met de laatste ingelijste foto. Wat een vormen, verbeelding, licht en de prachtige techniek van het afdrukken van dit vroege werk van hem. Er staat niet teveel op een foto en ook niets te weinig, genoeg is genoeg en met reden. In elke foto doet elke getoonde element ertoe, heeft zijn eigen plek, stem en geluid in deze "Symphonie of images".
Wat me opviel was het raffinement wat hij uiteindelijk kreeg door gebruik van het licht, ik werd erdoor geraakt, beroerd en verleid. De fantastische stofuitdrukking van de getoonde mode op diverse foto's riep bij mij verschillende gevoelens op. Als fotograaf voelde ik me nederig, bij het ervaren van zoveel talent en visie. Als man bracht het me een actiegevoel om direct met mijn geliefde te gaan shoppen om daarna s'avonds chique naar de opera te gaan. Een lust voor het oog zou ze zijn en veel bewonderende blikken zou ze oogsten.
De vrouwen op de foto's waren gekleed, dat is het juiste woord, gekleed. Het prachtige lichaam bekleed met wonderschone ontwerpen. Leven de jaren twintig en dertig. Prachtig om te zien.

Ik realiseerde me ook, toen ik op de verschillende bijschriften keek, dat er behoorlijk wat foto's waren uit de jaren dat mijn ouders het levenslicht zouden zien. 1926 en 1929. Dat gaf me ook een speciaal gevoel.
De wereld, een deel van de mensen, althans zij die het zich konden veroorloven, zag er kennelijk zó uit op dat moment. Heel bijzonder om daar voor een moment bij stil te staan, ik nam het mee in mijn beleving.

Verschillende foto's waren ook een féést van de herkenning. Winston Churchill, Jack Dempsey, Katherine Hepburn, Marlene Dietrich, Gloria Swanson, Colette. Hoe zou dat voelen om als fotograaf zoveel persoonlijkheden te fotograferen?
Het was voor mij heerlijk om even in de tijd te mogen stappen die in de foto's werd afgebeeld.
Als je nog tijd hebt, ga dan kijken: www.foam.org
Ik wens je veel kijkgenot!


        Gloria Swanson 1924



                                          Joan Clement         





Geen opmerkingen:

Een reactie posten