woensdag 17 juli 2013

De bron toont zich als een lekkere milkshake.

Daar zit je dan, in het licht, bij het raam, in het begin van de donkere nacht. Gebogen zit je aan tafel, in je rechterhand een beker bedrukt met het logo van McDonalds. Je lange haren vallen voorover en bedekken een deel van je gezicht. Je lippen vormen zich rondom het rietje om de milkshake naar binnen te zuigen. Ik hoor in gedachten het geluid wat je maakt.    
Waar denk je aan? Heb je soms ruzie  gehad en zit je daarom nu alleen aan een tafeltje? Of is een hartsvriendin met wie je zo'n leuke avond hebt gehad eventjes naar het toilet gegaan? Ruzie met je vriendje gehad, of is hij opgestaan om beneden nog iets te gaan bestellen?

Vragen die bij mij opkomen als ik achteraf naar het beeld kijk. Vragen en veronderstellingen wat er aan de hand is, hoe iemands leven er uit ziet of zou kúnnen uit gaan zien in de toekomst. De vragen, veronderstellingen en de beelden die het oproept komen volgens mij uit "de bron". De bron van inspiratie en leven, die van mij en die van jou, is een onuitputtelijke bron. De stroming vanuit de bron is kennelijk ooit in gang gezet en stopt misschien pas wanneer je het aardse met het eeuwige verwisselt.
Vanuit de bron lijkt het maar te blijven stromen, maar altijd in een wisselend tempo. Er is geen maatstaf voor en "geen peil op te trekken". Ik kan ook aan de bron als fenomeen niet de juiste woorden geven om de bron uit te leggen, ook niet aan mezelf. Blijkbaar is het niet precies te vangen of het laat zich niet vangen, in welke kunstvorm dan ook. Misschien mogen we ook niet weten over het hoe en wat, dat brengt ons in verwarring? Ongrijpbaar, onbestuurbaar, maar wat uit de bron komt is niet onbruikbaar, dat is het mooie ervan.
Het gebruik van de bron voelt voor mij als bewegen. Net zoveel uit de stroom nemen als wat toereikend is, niet teveel en niet te weinig, precies goed. Wanneer de stroom een stroompje is geworden, geduldig (zucht) wachten totdat er meer van dat goeds komt. De bron is immers een kostbaar geschenk en met geschenken moet je zeer zorgvuldig omgaan. En er dankbaar voor zijn.
Jezelf vullen, vervuld en gevuld raken. Jij en ik. Blijf lekker in beweging en beweeg mee met alles wat er is.
Ik wens je vandaag fijn bewegen toe..! :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten