woensdag 31 juli 2013

Een draak temmen gaat niet, tam maken wel.

Ik hoor het regelmatig van anderen ben zelf ook helaas geen heilige op dat gebied. Iets niet voldoende zien aankomen of ineens, voor je het goed en wel in de gaten hebt, in een valkuil beland zijn. Soms is het leren heel hardnekkig en blijft het je overkomen.
Bij een leerproces om valkuilen van te voren te signaleren en te voorkomen dat je er (weer) in valt hoort helaas een tijdspanne, niet van te voren te bepalen, onbekend en niet af te dwingen hoe lang. Het verschilt nogal van persoon tot persoon hoeveel tijd het kost om het onder de knie te krijgen.  
Ongeduldig worden door het uitblijven van resultaat ligt al snel op de loer. Jezelf op de kop of anders gezegd op je sodemieter geven ook: "Wat ben ik toch een enorme stomkop, stommerd, nu deed ik het wéér. Ik ben werkelijk dom. Zie je wel dat ze gelijk hadden? Ik leer het nooit." geeft ook zeker geen positieve energie. Daar ga je je niet echt prettiger en gelukkiger door voelen.
Een tegeltje aan de muur met de wijsheid: "Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, helpt ook niet." Persoonlijk vindt ik tegeltjes met spreuken erop heel irritant en ezeltjes best grappig, maar dit even terzijde.

Een draak is een gevaarlijk uitziend beest en verschijnt in onze verbeelding in allerlei verschillende vormen. Ik kan me nog een sprookje herinneren wat ik als jochie graag las. Jan Pikkedang (ik moest soms ook gniffelen om zijn achternaam). Jan was vreselijk sterk en trok, toen hij volwassen was, de wijde wereld in. Hij beleefde een spannend avontuur. Een enorme roofvogel was zijn vervoermiddel, hij doodde een zeven(!)koppige draak en redde een beeldschone prinses. Voilà, eind goed al goed. Ze leefden nog lang en gelukkig. Gelukkig eindigen sprookjes zo, ik was altijd gerustgesteld wanneer ik die laatste zin las.

Ooit zij mijn leraar Tom tegen me: "Mart, je kunt je innerlijke draak niet temmen, wel proberen tam te maken". Mooi gezegd en ook gevoelsmatig direct helder wat hij ermee bedoelde. Wanneer je ondanks alles probeert een draak te temmen zal deze altijd je vijand blijven, nooit echt te vertrouwen zijn en hij laat zich niet regeren en negeren. Als je een draak tam probeert te maken heb je misschien een vriend voor het leven en weet je wat je aan elkaar hebt.

Wanneer je weer in een valkuil bent gevallen, glimlach er dan om en klim die kuil uit. Sla het stof van je kleding en vervolg je weg.
Met een beetje vriendelijkheid naar jezelf gaat leren veel gemakkelijker, frustraties zijn soms dodelijk.

Fijne dag, hou je ogen open voor een valkuil en geniet van een lieve draak. :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten