dinsdag 9 juli 2013

Vragen.

Een foto aan de wand, naast me iemand die zegt: "Wat mooi!.". Ik reageer daarop: "Kun je aangeven wat het maakt dat je het mooi vindt?" Even nadenken. Het even wordt al snel iets langer. "Ik kan de woorden niet vinden, dat is gek."
Er wordt niet veel gevraagd naar het waarom je iets mooi vindt. Het heeft wel een effect als jet het doet; de ander raakt in verwarring en gaat plotseling en soms ook diep denken, voelen zo ook mooi zijn.
"Tja, waarom?" Het onder woorden proberen te brengen van het waarom geeft jezelf en de ander informatie waar je beiden iets mee kunt.
Benieuwd blijven. Benieuwd naar de ander en vooral ook naar jezelf. Benieuwd ernaar zijn is iets heel anders dan louter nieuwsgierig.

Blijf ook benieuwd naar jouw foto's of anders gemaakte beelden. Neem geen genoegen met: "Wat mooi." Mooi of lelijk zeggen niet zo heel veel, het geeft je weinig informatie waar je iets mee kunt doen om mee verder te komen.
Het is heel fijn om even te genieten van een glorieus moment, je krijgt een een paar prachtige veren, maar om je verder te ontwikkelen is het goed om ook een volgende stap te zetten op je pad.
"Smaken verschillen" is een aloud gezegde, maar ook dat levert niet zoveel op voor je. "Tja, mijn smaak is het niet." Wat ook veel gezegd wordt is: "Het spreekt me niet aan", anders gezegd: "Het spreekt niet tot me of mijn verbeelding". Maar is er tijdens het spreken tot je wel voldoende geluisterd?
Ik hoop dat je veel vragen krijgt vandaag...:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten